New York Times: Mnoho arktických rostlin se přizpůsobilo klimatickým změnám
Podle toho se dá usuzovat, že rostliny mohou při hledání vhodných klimatických podmínek překonat dlouhé vzdálenosti. Terry L. Rootová, bioložka ze Stanfordské univerzity, která se podílela na mnoha výzkumech zjišťujících, že rostliny a živočichové znatelně pociťují vliv globálního oteplování, považuje podle New York Times tento objev za "skvělou zprávu". "Kvůli obrovskému množství zdokumentovaných změn máme docela obavy o osud mnoha druhů," řekla Rootová. Nová studie však podle ní ukazuje, že některé rostliny v Arktidě a snad i v dalších oblastech možná dokážou rychlé oteplování kompenzovat.
Norští a francouzští vědci analyzovali DNA u více než 4 000 vzorků devíti kvetoucích rostlin ze Špicberků. A oznámili, že objevili takový genetický vzorek, který lze vysvětlit jedině opakovaným osidlováním pomocí semen, nebo částí rostlin, které se na ostrovy dostaly z Ruska, Grónska nebo jiných arktických oblastí vzdálených stovky mil. Šíření rostlin na velké vzdálenosti podle vědců umožňuje pravděpodobně kombinace arktických větrů, naplaveného dřeva, nečistot v plovoucích ledových krách a ptačího trusu, napsal deník.
Julie Brigham-Gretteová, profesorka věd o Zemi na univerzitě v Massachusetts, podle New York Times uvedla, že novým zjištěním odpovídají i výzkumy na Aljašce, které ukázaly, že během teplejšího období, které vrcholilo zhruba před 11 tisíci lety, byly lesy rozšířeny mnohem severněji než dnes. "Pokud rostliny najdou vhodný habitat, přežijí. Až dosud jsem to však neviděla tak jasně demonstrované jako v této studii," dodala.
Vedoucí studie Inger Greve Alsosová prohlásila, že pokud se vyplní předpovědi Mezivládního panelu pro změny klimatu, bude přirozená adaptabilita rostlin vyzkoušena. Upozornila rovněž, že odolnost a mobilita arktických rostlin může být výjimkou, nikoli pravidlem. Schopnost arktických rostlin šířit se na velké vzdálenosti je podle ní pravděpodobně evolučním důsledkem prudkých klimatických výkyvů v regionu, napsal deník New York Times.
Podle článku Andrewa C. Revkina v deníku New York Times ze dne 15. 6. 2007
reklama