Nizozemci nabízí ostravskou dálnici o 70 miliard levnější
"Loni 13. září jsme nabídli ministru Schlingovi úvěr půldruhé miliardy dolarů s úrokem tří, čtyř procent. Ministerstvo na nabídku nereagovalo," uvedl makléř Wilhelmus Venterink, který skupinu zastupuje. Exministr Schling tvrdí, že si na tuto nabídku nevzpomíná.
Nizozemská skupina předpokládá, že Česko svůj kontrakt s Housing & Construction zruší a chce se zúčastnit výběrového řízení, které by mělo být poté vypsáno. Svou identitu proto kvůli konkurenci tají. "Dvě a půl procenta? To považuji za nereálné," uvedl Jan Slabý z Wood & Company.
Podle projektu izraelské firmy činí náklady výstavby dálnice 49,8 miliardy korun. Tuto částku bude podle smlouvy stát splácet od roku 2007 pětadvacet let. Pokud se vezmou v potaz i úroky, dosahující téměř sedmi procent, tak celková suma může dosáhnout až 120 miliard.
"Ta částka není pevná. Výstavbu jsme rozdělili do tří fází a je velice pravděpodobné, že při bezproblémovém postupu prací v prvé fázi banka sníží úrokovou míru. Stalo se tak loni třeba ve Velké Británii," uvedl ředitel projektu Housing & Construction Amir Ronen.
Vláda v květnu loňského roku přidělila projekt výstavby dálnice D47 izraelské společnosti Housing & Construction bez výběrového řízení.
reklama