NKÚ kritizuje nedostatečnou funkčnost drážní dopravy
"Systém je založený na dofinancování ztráty z železniční osobní dopravy, což nemotivuje dopravce ke snižování nákladů a zlepšování hospodaření," uvedl Adámek. Nedošlo tedy ke stabilizaci finanční situace železniční osobní dopravy a zlepšení jejího hospodářského výsledku. Optimalizace se nedočkaly náklady železniční osobní dopravy ani nabízené kapacity. Využití poskytované kapacity tak dlouhodobě zůstává na nízké 27procentní úrovni.
Podle Adámka nedošlo ve srovnání s poslední kontrolou k žádným podstatným změnám. "Byl sice vytvořen nový systém podpory veřejné osobní dopravy, jeho funkčnost pro železniční osobní dopravu však zabezpečena nebyla," dodal Adámek.
Kontrolováno bylo období od roku 2001 až do dubna 2003. V letech 2001 a 2002 bylo Českým drahám (ČD) ze státního rozpočtu poskytnuto celkem 12,6 miliardy korun. Předmětem posuzování bylo ministerstvo dopravy a ČD (v rámci nich byly kontrolovány generální ředitelství, Divize obchodně provozní, Obchodně provozní ředitelství Brno, Pardubice a Praha a Depa kolejových vozidel Olomouc a Praha). Kontroloři se zaměřili na Středočeský, Pardubický, Královéhradecký kraj, Kraj Vysočinu a Olomoucký kraj.
reklama