Nová auta v Evropské unii vypouští méně skleníkových plynů
I když komise prozatímní výsledky přivítala, zdůrazňuje, že je nutné vyvinout ještě další úsilí, aby se splnil stanovený limit. Komisařka pro životní prostředí Walströmová k tomu řekla: "Naše dohody s výrobci vozů ukazují výsledky - přispívají k našim celkovým snahám bojovat se změnou klimatu. Tento rok zahájíme s průmyslem diskusi o dalším možném snižování emisí. Růst emisí z dopravy stále zůstává těžkým úkolem."
Strategie evropského společenství stojí na třech pilířích: 1. Dohody s automobilovým průmyslem na vylepšeních úspory paliva, s cílem dostat se na 140 g CO2/km v letech 2008-9; 2. Značení automobilů podle spotřeby paliva, které zajistí zákazníkovi dostupnost informací o úsporách paliva i emisích oxidu uhličitého pro jeho informovanou volbu; 3. Propagace palivové efektivity automobilů fiskálními opatřeními.
Tyto tři pilíře dohromady by pak - s podporou výzkumných aktivit -, měly umožnit splnění celkového cíle, již zmiňovaného limitu 120 g CO2/km.
Klíčové dohody komise uzavřela s asociacemi výrobců ACEA (Evropská asociace výrobců automobilů) v roce 1998, JAMA (Japonská asociace výrobců automobilů) a KAMA (Korejská asociace výrobců automobilů) v roce 1999. Výrobci se zavázali dosáhnout snížení limitů především technologickým vývojem a ne kosmetickými změnami na trhu jako například větším podílem malých vozů nebo aut na dieselový motor.
ACEA v minulém roce snížila limit o 2,5 %, JAMA o 2,2 % a KAMA o 2,6 %. Ukázalo se, že zdokonalení palivové efektivity je významně lepší u osobních vozů na naftové motory než u benzinových. Průměrná roční redukce však bude muset být o něco zvýšena (nyní je asi 1 až 1,9 %, měla by být spíš 2 %), pokud výrobci chtějí dostát svým závazkům.
Více informací naleznete na http://www.europa.eu.int/comm/environment/climat/gge.htm.
reklama