Nová pravidla silničního provozu přinášejí změny i pro cyklisty
V zákoně o silničním provozu je nově doplněna definice přejezdu pro cyklisty, která dřív byla jen ve vyhlášce č. 30/2001. „Přejezd pro cyklisty je místo na pozemní komunikaci určené pro přejíždění cyklistů přes pozemní komunikaci vyznačené příslušnou dopravní značkou.“ Nově je předepsána přednost na takovém přejezdu: „Před vjezdem na přejezd pro cyklisty se cyklista musí přesvědčit, zda-li může vozovku přejet, aniž by ohrozil sebe i ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích, cyklista smí přejíždět vozovku jen pokud s ohledem na vzdálenost a rychlost jízdy přijíždějících vozidel nedonutí jejich řidiče ke změně směru nebo rychlosti jízdy. Na přejezdu pro cyklisty se jezdí vpravo.“
![]() |
|
Jeden z mála pražských přejezdů pro cyklisty. | |
Ilustrační foto: Martin Mach/EkoList |
Jiná situace je ale v okamžiku, kdy řidič motorového vozidla odbočuje na světelné křižovatce. I v minulosti měl řidič povinnost dát přednost chodcům na přechodu pro chodce, nově musí dát přednost i cyklistům na přejezdu pro cyklisty. Tato poslední úprava je poměrně důležitá, protože doposud platný zákon fakticky vedl k tomu, že se nezřizovaly signalizované přejezdy na křižovatkách pro cyklisty. Nebylo totiž zřejmé, zda má přednost řidič auta, či cyklista. V Olomouci se na jednom z mála přejezdů stala nehoda, kdy cyklista jel na zelenou po přejezdu, po souběžné ulici jelo taktéž na zelenou auto, které odbočilo vpravo a srazilo cyklistu. Oba jeli na zelenou, ale došlo k nehodě a nebylo zřejmé, kdo je viník, zákon tuto situaci neuměl vyřešit. Semafor pro cyklisty byl proto raději vypnut, aby se podobné případy už neopakovali. Od 1. července se můžou znovu zapnout a pro příště bude jasné, že přednost má mít cyklista.
Ve starém zákoně o silničním provozu nebylo rovněž zcela zřejmé, zda se povinné celodenní svícení týká i cyklistů (hovořilo se obecně o vozidle, kterým však jsou jak motorová, tak i nemotorová vozidla). Nově je ujasněno, že celoroční svícení se týká motorových vozidel. Povinnost svítit se na cyklisty vztahuje jen za snížené viditelnosti: „Cyklista je povinen za snížené viditelnosti mít za jízdy rozsvícen světlomet s bílým světlem svítícím dopředu a zadní svítilnu se světlem červené barvy nebo přerušovaným světlem červené barvy. Je-li vozovka dostatečně a souvisle osvětlena, může cyklista použít náhradou za světlomet svítilnu bílé barvy s přerušovaným světlem.“
Dalším novinkám se v kampani věnuje i ministerstvo dopravy. Od 1. července tak musejí cyklisté pod 18 let při jízdě použít přilbu. Zákon přímo říká: „Cyklista mladší 18 let je povinen za jízdy použít ochrannou přilbu schváleného typu podle zvláštního právního předpisu a mít ji nasazenou a řádně připevněnou na hlavě.“ Změna nastává taky u předjíždění cyklistů. Řidič motorového vozidla při tom musí vždy blikat: „Řidič, který při předjíždění vybočuje ze směru jízdy, musí dávat znamení o změně směru jízdy a nesmí ohrozit ani omezit řidiče jedoucí za ním. Řidič musí dát znamení o změně směru jízdy při předjíždění cyklisty.“
Mění se zvyklosti u přechodů pro chodce. Auta teď musejí zpomalit nebo zastavit před přechodem pro chodce, pokud zpomaluje či zastavuje auto v paralelním pruhu.
Další informace:
Kampaň ministerstva dopravy najdete na stránce
www.novapravidla.cz.
reklama
Online diskuse
Predjizdeni - 11. 7. 2006 - Martin Mach/EkoListMyslím, že jste si to špatně vyložil. Rozhodně si nemyslím, že při předjíždění cyklisty je vhodné přibržďovat. Pokud je to bezpečné, můžete jej normálně předjet, jako byste předjel pomalé auto. To, že zpomalíte, když před vámi pojede cyklista a nebude možné jej bezpečně předjet, je v pořádku. Cyklista je také účastník dopravního provozu. Nevidím v tom problém. |