Nové emisní normy prodlouží dodací lhůty některých aut

Nový způsob testování aut byl schválený loni v červenci a všechny vozy na trhu jím musí projít do letošního 1. září. Testy aut jsou přitom až dvojnásobně dlouhé, je jich více, protože se zvlášť posuzují různé kombinace výbav, motorů a převodovek. Navíc doba zpracování na úřadech se rovněž protáhla, a to až o dva týdny.
"V tuto chvíli vynakládáme velké úsilí, aby všechny modely a jejich karosářské verze byly včas otestovány a řádně homologovány, aniž bychom ohrozili dodací lhůty a důvěru našich zákazníků. S ohledem na šíři modelového portfolia značky, nutnost testovat a měřit celou modelovou paletu vozů včetně jednotlivých karosářských variant, kombinací motorů a převodovek, však může dojít k dočasným krátkodobým výkyvům v nabídce i v on-line konfigurátoru vybraných modelů," uvedla Kamila Biddle ze Škody Auto.
Některé automobilky naopak hlásí, že jsou na přechod úplně připravené. Například Toyota plynule ve výrobě přešla na nově homologované modely v první polovině letošního roku bez jakýchkoliv výpadků. Její výhodou je, že nemusela řešit poměrně náročné úpravy dieselových motorů, ale soustředila se na benzinové a hybridní agregáty, které si vyžádaly jen drobnou změnu. Benzínové motory Toyoty navíc splňují novou normu i bez filtru pevných částic. "Žádný výpadek výroby neočekáváme. Vozy podle nové normy vyrábíme postupně již od listopadu minulého roku, poslední modely na novou normu přešly letos v červnu," dodal ředitel českého zastoupení automobilky Toyota a Lexus Martin Peleška.
Prémiová značka BMW kvůli testování urychlila vyřazování některých modelů z nabídky, například sportovní M3. "Takové modely budou pak vybaveny aktualizovanou technologií při příchodu nové generace modelu. Jednoduchá instalace filtru částic nestačí. Takové opatření vyžaduje mnoho změn. V případě nového BMW M550i xDrive dojde k dočasnému přerušení výroby, aby mohlo být vybaveno novou technologií," řekl mluvčí BMW ČR David Haidinger.
Volkswagen oznámil, že i u něj budou v následujících týdnech dočasně nedostupné některé verze modelů a na nějakou dobu budou odstraněny z nabídky na stránkách volkswagen.czo. Nabídka většiny z nich bude obnovena v řádech několika týdnů. Některé motorizace pak budou ukončeny. Například motor 1.4 TSI bude napříč modelovou paletou nahrazen novým motorem 1.5 TSI evo.
"Vzhledem k šíři modelové nabídky značky Volkswagen jde o relativně náročný proces, který zkrátka několik týdnů potrvá, přestože byl pečlivě plánován. Prioritu samozřejmě také mají nejžádanější verze modelů Volkswagen, u nichž prodleva při objednávce bude znamenat zpoždění maximálně jeden až dva týdny," doplnil mluvčí Volkswagenu David Valenta. Lze podle něj také vybírat z nabídky skladových vozů.
Nutnost homologace podle nového emisního měření bude platit od září letošního roku. Vedle přísnějších emisních limitů změna spočívá především v tom, že vozy musí emise i spotřebu splňovat nejen v laboratorních podmínkách, ale i důkladněji v běžném provozu. Měřením navíc musí projít všechny varianty vozu, tedy i auta lišící se rozdílnými pneumatikami. Původně bylo třeba u každého modelu měřit emise a spotřebu pouze u těch variant, které měly jiný motor nebo typ převodovky.
reklama