Nové tramvaje Praha nepotřebuje, říká zastupitel
Tramvaje? Stačí renovace!
Další problém je podle Hudečka technické zadání, které požaduje, aby tramvaje byly schopné jezdit pouze ve sněhové pokrývce do 5 cm a do 1 cm vody. Moderátorka Štěpánka Čechová vzpomněla letošní zimu, kdy i přes kalamitu problémy s tramvajemi nebyly. Podle mluvčího výrobce Romana Bindera tramvaj splnila předepsané normy a stejné parametry mají i vozy pro lotyšskou Rigu, kde jsou zimní podmínky náročnější. Dopravní podnik oznámil, že dokáže zajistit, aby na kolejích leželo maximálně 6 cm sněhu a tramvaje mohly projet.
Hudeček řekl, že tramvaj, která by vyhovovala podmínkám v zakázce, v době vzniku zakázky neexistovala a tendr musel být uzavřen za 54 dnů. „Nikdo rozumný nemůže říct, že za 54 dní vyvine nějaká společnost projekt tramvaje, aby vyhovoval předepsaným podmínkám, které předtím nevěděla,“ řekl Hudeček. Podle technických odborníků jezdí podobných nízkopodlažních tramvají po světě víc, ale takové tramvaje nevyjedou poměrně strmá stoupání, která v Praze jsou.
Hudeček měl výtku také k podmínkám smlouvy, kde byl stanoven maximální odběr 250 vozů s tím, že ročně budou odebrány minimálně 2 tramvaje. Společnost, která chtěla tedy tuto zakázku splnit, nemohla kalkulovat, kolik tramvají má vyrobit a jestli má vůbec smysl tuto tramvaj vyvíjet. Tyto výtky byly podle Hudečka už v roce 2005 předány Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Od soudu se dvakrát vrátily, nicméně Hudeček si myslí, že jelikož bylo technické řešení tendru konzultováno s Výzkumným ústavem kolejových vozidel, který vlastnila Škoda Transportation, vše nasvědčuje tomu, že zakázka byla účelově provázána.
Podle Hudečka Dopravní podnik disponuje opravnami tramvají, které renovují staré tramvaje T3. Pokud se dá tramvaji nízkopodlažní střed, dá se prý považovat za novou, a tudíž podle Hudečka průměrný věk tramvají v Praze klesne. Dál má podle zastupitele Praha v plánu od roku 2009 do roku 2020 snížit počet tramvají ze současného počtu asi 1100 na 980. Pokud navíc přibude 250 nových tramvají, průměrný věk tramvají prý velmi výrazně klesne. „Investice do obnovy vozového parku jde v současných finančních možnostech města daleko nad rámec toho, co je potřeba,“ myslí si Hudeček.
Podle rozhovoru s Tomášem Hudečkem zveřejněném na serveru Českého rozhlasu dne 16. února 2011.
reklama