NYT: Krize snížila emise skleníkových plynů nejrychleji za půl století
Podle IEA je Čína na dobré cestě při snižování emisí, zejména díky investicím do větrných elektráren a jaderných reaktorů
|
|
Foto: Martin Mach/Ekolist.cz |
Dalším důvodem k optimismu je podle zprávy "Jak může energetický sektor přispět k jednání v Kodani" (v pdf. ke stažení zde), kterou zveřejnila IEA včera, postup Číny. Ta prý bude schopná snížit svoje emise rychleji než se předpokládalo a to díky rostoucím investicím do větrné a jaderné energie, stejně jako zvyšováním energetické účinnosti. Nicméně, aby se svět vyhnul nejhorším předpokládaným dopadům změny klimatu, měly by pokračovat masivní investice do zelených technologií a mělo by dojít k většímu, smysluplnému snižování emisí, cituje zprávu IEA New York Times.
„Současnost nám dává reálnou šanci posunout se blíže k budoucnosti čistých energií. Ale jen za předpokladu, že rychle vzniknou správné politické nástroje,“ řekl New York Times Nobuo Tanaka, výkonný ředitel IEA.
V důsledku ekonomického poklesu by se měly snížit světové emise oxidu uhličitého jen letos o 3 %. To je podle IEA nejstrmější snížení emisí za posledních 45 let. V posledních deseti letech naopak emise rostly – průměrně o 3 % ročně.
Aby teplota na zeměkouli nevzrostla o více než 2 ˚C, měly by emise skleníkových plynů do roku 2030 klesnout o 23 %. Náklady na potřebné změny by měly přijít mezi lety 2010 – 2030 na 10 bilionů dolarů. Velká část investic by se ale měla vrátit díky vyšší energetické účinnosti, tvrdí IEA. Nicméně každý rok, o který se investice opozdí, navýší celkový účet o dalších 500 miliard dolarů.
Podle zprávy IEA se velmi dobře se snižováním emisí vyrovnává Čína, která se stala v roce 2007 největším producentem emisí na světě. Čína ale staví množství jaderných elektráren a investuje do obnovitelných zdrojů energie, zavedla přísné standardy pro energetickou účinnost v nových budovách a snaží se čistě výrobní ekonomiku převést na ekonomiku služeb, říká zpráva IEA. Když bude Čína schopná dosáhnou předpokládaných úspor stane se „čelní zemí v boji proti změnám klimatu,“ řekl New York Times Fatih Birol, hlavní ekonomický odborník IEA. Dlouhodobé zlepšení situace v Číně by molo vytvořit tlak na USA, které dosud nemají politiku snižování emisí.
Podle IEA jsou nejdůležitější zásadní změny ve spotřebě energií. Například v dopravě mají dosud naprostou převahu fosilní paliva. V roce 2030 by se mělo prodávat 60 % automobilů na hybridní pohon nebo elektromobilů.
Podle článku Jad Mouawada „Climate Agency Sees China’s Efforts Paying Dividends“ vydaného na serveru New York Times 06. 10. 2009.
reklama
Online diskuse
Cina - 8. 10. 2009 - Pavel Cincera (PC)Podle meho nazoru Cina:1. rozsiri svoji tezbu uhli 2. zacne vyuzivat plyn a ropu z regionu Stredni Asie a pravdepodobne z regionu JV Asie. A kdo vi jak to bude se zasobami na Sibiri - kdo je nakonec bude kupovat. Evropa? To jeste uvidime... 3. zacne vyuzivat potencial solar thermal a solar PV, ktery jiz ted mohutne rozviji (mj.je jednim z nejvetsich vyvozcu solar thermal do Evropy - rozhodne pred ca 2 lety byla nejvetsi). Mimochodem boom solar thermal v Cine nastarovala cinska vlada direktivne - dala si to do 5ti leteho planu - obskurni, ale ucinne. A velmi cinske, rekl bych. 4. pak se uvidi, jak to bude s budovanim jejich JE (ale timhle jsem se nikdy ani okrajove nezabyval, o tom nemam predstavu) -resp. jak velky podil jejich mixu bude tvorit. Prece jen je to o neco slozitejsi a narocnejsi technologie, nez ty vyse popsane. A krivka emisi a rozvoje - na to clovek nemusi byt profesor (Klaus je skutecne profesor? Publikoval neco skutecne vedeckeho? Za poslednich 20 let jej slysim opakovat nekolik zakladnich poucek z Hayeka a ukazovat par jednoduchych grafu) aby vedel, ze se nemusi kopirovat, ale mohou byt rozdelene. Myslim si ale, ze predpovedet vyvoj emisi pomoci vyse naznaceneho jednoduchouckeho vzorce neni mozne - skoro vsechny jednoduche extrapolace do budoucna se pri zpetnem pohledu ukazaly trapne chybne - napriklad strach londynanu v 19,stoleti, ze budou ve 20.st zavaleni konskym hnojem, pokud se bude objem dopravy zvysovat stale stejnym zpusobem. |