https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/nyt-velke-firmy-priplaceji-za-letani-na-sluzebni-cesty
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

NYT: Velké firmy připlácejí za létání na služební cesty

21.9.2006 09:20 | PRAHA/NEW YORK (EcoMonitor)
Když zástupci největší evropské banky HSBC létají na pracovní cesty po celém světě, jejich zaměstnavatel platí za každou vzniklou tunu emisí kompenzace, případně investuje peníze do projektů šetrné energie. Ekologické platby za letecké emise se v soukromých firmách stávají velkou módou, píše New York Times.
 

Kabina letadla
Turistická třída na palubě letadla Boeing 777.
Foto: Hugo Charvát/EkoList

Například na velmi vytížené lince mezi Londýnem a Hongkongem připadá na jednoho pasažéra 2,76 tun oxidu uhličitého a společnost platí zhruba 4,45 dolaru za tunu. V průměru tak banka připlácí asi 25 dolarů ke každé letence. Ze všech emisí skleníkových plynů, které jsou s činností banky spojené, připadá za tento rok 10 % na obchodní cesty, což na kompenzacích HSBC stálo 310 000 dolarů. Na poplatcích za uhlíkovou neutralitu zaplatí banka celkově 3 miliony dolarů.

Platby jako kompenzace za znečištění ale mají i své odpůrce. Ti tvrdí, že je důležitější emise snižovat, než platit navíc. A také naznačují, že některé firmy platí kompenzace jen proto, aby předvedly, jak jsou ekologické. Nicméně „ekologické odpustky“ se v poslední době staly velice populárními. Celkově se kompenzace za služební cesty podílejí na platbách za emise od méně než 5 % až po více než 40 %, záleží na konkrétní společnosti. Lokální výrobci totiž zaplatí na kompenzacích podstatně méně než firmy s celosvětovým dopadem. Navíc v současné chvíli jsou ochotny platit spíše firmy v Evropě než podniky v USA. „Co se týče obchodu, je Evropská unie bez ohledu na povinné regulace velmi napřed,“ řekl New York Times Jonathan Shopley, výkonný ředitel londýnské CarbonNeutral Company. „Společnosti z USA se sice pomalu začínají dotahovat, ale podniky, které již dnes zabudují do svých plánů platby za emise, budou v budoucnu ve výhodě, až budou tyto finanční kompenzace nařízeny zákonem.“ Od svého vzniku v roce 1997 zaplatila CarbonNeutral Company 4,7 milionu dolarů na projekty energeticky šetrných technologií.

Ve srovnání s obchodováním s emisemi velkých průmyslových podniků, které reguluje Evropský systém obchodování (ETS), je znečištění, které s sebou přinášejí obchodní cesty, malé a kompenzace za něj jsou dobrovolné. V budoucnu se však evropský systém rozšíří zřejmě i na další odvětví ekonomiky a také dobrovolné poplatky za služební cesty budou patrně vyšší. Jen v loňském roce zapříčinilo služební cestování vznik 5 až 10 milionů tun oxidu uhličitého. Letos se předpokládá nárůst až na 50 milionů tun a v následujících letech může vyšplhat až k hodnotě 100 milionů tun. Je to však pořád jen kapka v moři emisí, které světová ekonomika každým rokem vyprodukuje. Letos se předpokládá, že objem vypouštěných emisí skleníkových plynů bude 25 miliard tun. Na nich se podle odhadů letecká doprava podílí jen 4 až 7 %.

Soukromé společnosti ale zdůrazňují, že nákup leteckých kompenzací bez snížení počtu cest bude mít jen velmi malý dopad na snahu odvrátit celosvětovou změnu klimatu. Na druhou stranu cestování je základním kamenem ekonomiky služeb, navíc roste s tím, jak se firmy stávají globálními. „Obchodní cesty jsou jedním z nejdůležitějších stránek ekologického managementu,“ říká Francis Sullivan, poradce banky pro životní prostředí. „Děláme, co můžeme, neposíláme na různé schůzky více než jednoho člověka, snažíme se pořádat školení přes internet a podobně. Ale je těžké změnit staré návyky.“

Podle článku Bradena Phillipse New York Times 18. 09. 2006.
reklama

 
Hugo Charvát

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist