NZH: Výrobci lodí z Nového Zélandu budou stavět "čistá" auta
Firmy, které vyrábějí plavidla, mají podle něj vysokou odbornost co se týče výroby součástek z uhlíkových vláken i z jiných kompozitů. Právě nízká hmotnost pomůže vozidlům na vodíkový pohon dosáhnout vysoké ekonomičnosti provozu. Stejně tak odpadá lakování povrchů, které je velmi nešetrné k životnímu prostředí a obvykle tvoří až třetinu nebezpečných emisí, které produkuje automobilový průmysl.
Amory Lovins, ředitel společnosti Hypercar Inc., je jedním z autorů knihy Natural Capitalism, která předvídá vývoj nové průmyslové revoluce, která by měla dbát na ekologii a zachování přírodních zdrojů. Právě pod jeho vedením vzniká prototyp maximálně lehkého automobilu vybaveného vodíkovým motorem, který by měl být až šestkrát výkonnější než vůz s klasickým spalováním. Proto představitelé firmy navštívili novozélandské loďařské firmy a univerzitu v Aucklandu. Další jednání se povedou s novozélandským ministerstvem rozvoje a ministerstvem ekonomického rozvoje a vědy.
„Chceme na Novém Zélandu vytvořit pobočku, která bude podporovat tento výzkum“, říká Fox-Rubin. Vodík zřejmě nahradí dnešní paliva vyráběná z ropy v průběhu následujících dvaceti let. Díky uvolnění 1,2 miliard dolarů prezidentem Bushem na výzkum, automobilky jako Ford nebo Toyota pracují na prototypech vodíkového pohonu.
Tento projekt je ústředním bodem americké snahy o snížení emisí skleníkových plynů, neboť vodík při reakci s vzdušným kyslíkem neprodukuje nic jiného než vodu. Ale „vodíková budoucnost“ předpokládá nejdříve najít levnou metodu získání této látky z přírodních zdrojů, jako je zemní plyn nebo termální prameny a vytvoření zcela nové sítě čerpacích stanic. Podle Dr. Foxe-Rubina to může být již za deset až patnáct let, kdy vodíkové automobily budou natolik finančně přístupné, že zcela nahradí vozy na benzínový pohon. Jiní odborníci se drží více při zemi a doporučují co nejdříve zavést auta na hybridní pohon, který využívá jak klasické spalování tak vodíkový pohon, než se objeví „svatý grál“ zcela čistého pohonu.
Podle článku Simona CollinseNew Zealand Herald 07. 05. 2003.
reklama