O půlnoci vypukne stávka na železnici
Většinu čtenářů, kteří hodlají využít služeb Českých drah, můžeme uklidnit. Stávkovat nebudou čeští, ale polští odboráři. Úmysl stávkovat dnes odpoledne potvrdil mluvčí Fóra obrany národní železniční dopravy Tadeusz Gawin. Fórum zahájí stávku, protože podle Gawina rozmluvy s vládou ohledně nápravy situaci na polských drahách nepřinesly žádné výsledky. Odboráři sdružení ve "Fóru" požadují především sociální zabezpečení pro propouštěné železničáře, oddlužení železniční společnosti PKP (Polskie Koleje Panstwowe - obdoba Českých drah), dotace pro osobní železniční přepravu a udržení státního charakteru železnic během procesu jejich restrukturalizace.
Vedení PKP tvrdí, že je na stávku připraveno. "Každý, kdo se rozhodne využít služeb PKP, bude obsloužen a dopraven ke svému cíli," tvrdí mluvčí ředitelství PKP Roman Hajdrowski. Vedení PKP předpokládá, že se odborářům z výboru Fórum nepodaří zastavit všechny vlaky. Vlaky, které nepojedou, hodlá PKP nahradit jinými dopravními prostředky, tedy nejspíše autobusy.
Stávky se nezúčastní tři největší odborové svazy, které sdružují kolem 80 % zaměstnanců PKP. Podle odhadů "Fóra" se stávky zúčastní asi 10 tisíc zaměstanců PKP. "Stačí 600 lidí, abyste zablokovali provoz na železnici," tvrdí Tadeusz Gawin. Podle personálního ředitele PKP Krzystofa Maminského je plánovaná stávka nelegální a proti stávkujícím budou použity nejpřísnější sankce. Podobný postoj zaujalo bývalé vedení Českých drah spolu s tehdejším ministrem dopravy a spojů Martinem Římanem (ODS) vůči stávce českých železničářů v roce 1997, ale výhrůžky stávkujícím se nakonec ukázaly jako kontraproduktivní.
Polské železnice se potýkají s vážnými ekonomickými problémy. Dluhy PKP dosahují v současnosti výše 6 miliard zlotých a do konce tohoto roku se pravděpodobně zvýší na 8 miliard. Dráhy neplatí včas za odebranou elektřinu a polské rozvodné závody jim občas vypínají dodávky proudu do železničních stanic i trakčního vedení. Vedení PKP se situaci snaží řešit omezováním osobní dopravy - nový jízdní řád, který vstoupil v platnost 28. května tohoto roku, obsahuje o 7 procent méně vlaků. nejvíce jsou redukovány regionální a příměstské spoje. PKP od 3. dubna úplně zastavily dopravu na 991,7 kilometru tratí a plánují zastavení osobní dopravy na dalším tisíci kilometrů železnic. Na některých tratích je však osobní doprava znovu obnovována na základě dohod mezi PKP a regionálními samosprávami, které finančně přispívají na provoz osobních vlaků.
reklama