https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/odpurci-stavby-d11-jsou-pry-moralne-odpovedni-za-obeti-nehod
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Odpůrci stavby D11 jsou prý morálně odpovědní za oběti nehod

1.3.2001 19:10 | PRAHA/HRADEC KRÁLOVÉ (EkoList)
Přestože souhlasí s tím, že "využívání institutů platného práva je součástí demokracie", má Ministerstvo dopravy a spojů ČR (MDS) za to, že odpůrci dostavby dálnice D11 z Prahy do Hradce Králové by měli svůj postoj přehodnotit. "Nebudeme polemizovat o tom, do jaké míry jde o snahu stavbu skutečně zastavit, nebo ji jen do nekonečna zdržovat," říká mluvčí MDS Michal Hála. Podle něj se MDS bude naopak snažit přesvědčit i druhou stranu, tedy obce, kterými prochází stávající silnice I/11, aby se "i oni postavili za svá práva". Hála tak reagoval na slova Jiřího Malíka ze Sdružení za šetrnou dopravu, že jako odpůrci dálnice D11 "využijí všechny právní možnosti, aby stavbu zastavili".
 

Ministerstvo, podobně jako řada východočeských politiků, argumentuje především bezpečností a zhoršeným životním prostředím v obcích, kterými dosavadní komunikace prochází. "Věříme, že získáme nejenom podporu obyvatel Vlkova, Dlouhopolska či Obědovic, ale i široké veřejnosti. Dnes je to obchvat Plzně, či stavba D11, zítra to může být stavba v našem regionu," říká Hála.

Podle Hály MDS nepochybuje o smyslu posuzování vlivů na životní prostředí, protože "to je pro nás přirozenou součástí každé výstavby". Problémem podle něj je nedostatečná odpovědnost sdružení, která úřední rozhodnutí v rámci správních a územních řízení napadají. "Nikdo nenese odpovědnost za nezodpovědné zacházení s právy účastnit se řízení, které může způsobit rozsáhlé škody. V tomto případě to jsou ranění, popřípadě mrtví. Morální odpovědnost nesou ti, kdo stavbu zdržují," tvrdí Hála.

Jiří Malík, předseda Sdružení za šetrnou dopravu, jeho obvinění ostře odmítá. Podle něj ekologické organizace nenesou žádnou odpovědnost za důsledky stále rostoucího automobilismu, ani za "špatnou dopravní politiku státu". "Pokud bych už někde hledal konkrétní morální viníky, pak nejspíš právě na úřadech, jako je MDS," reagoval na Hálova slova pro EkoList dnes Malík. Pokud se prý až dosud aktivistům dařilo "zdržovat stavbu", je to podle Malíka jen díky špatné práci úředníků. "Zjistíme-li, že úřad rozhodl protizákonně nebo zákon obešel, je přece naší povinností na to upozornit," naráží Malík na původní územní rozhodnutí pro úsek D11 Libice nad Cidlinou - Chýšť z roku 1999. Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) tehdy uznalo, že rozhodnutí odporuje zákonu na ochranu přírody a krajiny.


reklama

 
Jakub Kašpar

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist