ODS prý nezanedbávala veřejnou dopravu
Před jmenováním stínové vlády ODS řekl v rozhovoru pro EkoList ministr dopravy a spojů Peltrám (ČSSD), že pokud budete stínovým ministrem dopravy vy, bude z toho mít radost. S takovou opozicí se prý dobře vládne... Kdybych měl tento bonmot pana Peltráma otočit - a otočit jej lze - řekl bych, že já po půl roce vládnutí sociální demokracie, respektive ministra Peltráma na MDS, mohu být spokojen také, protože jeho dosavadní kroky se kritizují poměrně velmi snadno. V mnoha případech jdou nad rámec zdravého rozumu.
Ing. Martin Říman. Foto: Jakub Kašpar/EkoList
Která rozhodnutí konkrétně myslíte?
Všichni si jistě dobře pamatují poslední kauzu, to znamená aféru Telecom, rozehranou ze strany ministra Peltráma dosti nekvalifikovaným a nesmyslným způsobem. Nebo se můžeme podívat například na České dráhy (ČD). Po více než půl roce své vlády nepředložil Peltrám žádnou novou koncepci co dál s ČD. Přestože předtím naprosto odmítl tu, kterou jsme vypracovali ještě my v roce 1997. ČSSD spolu s odbory byla největším kritikem té koncepce. Potom co se opět spolu s odbory dostala k moci, nedokázala za téměř osm měsíců předložit nic, co by ji mohlo nahradit. To se na drahách projevuje velmi negativně. Například jejich představa o zdvojnásobení ztráty ČD v letošním roce je dosti děsivá.
Dráhy ale podnikají různé kroky k zatraktivnění svých služeb pro cestující, přidávají například spoje...
Těsně před volbami ČSSD avizovala zvýšení počtu spojů o 101. To je takové magické číslo - aby se lidem snadno dostávalo do paměti. Volba právě čísla 101 jistě nebyla náhodná. Většinou jde o spoje velmi krátké. Celkem vyjíždí denně asi 5 000 vlaků v osobní dopravě, denně vyjíždí v tomto státě 50 000 autobusů, takže stovka spojů je jako kapka v moři, je to mizivý počet. Já se obávám, že nešlo o nic jiného, než o politicky propagandistický záměr. Budeme se těšit na nový jízdní řád, který už bude plně v režii ČSSD. Uvidíme, jak se tam odrazí záměry, které tak hlasitě vyhlašovali, jakým způsobem budou naplněny. Vy jste řekl "podnikají různé kroky". Já nevím jaké další kroky podnikají.
Například k vlaku Supercity Manažer přibyl ještě Mladý svět, který jezdí na trati Praha - Zlín...
Mladý svět jsme zavedli ještě my. Ostatně myslím, že to ale nebyl dobrý krok. Na rozdíl od SC Manažer není Mladý svět využitý, jezdí poloprázdný, není vůbec rentabilní. Já tedy opravdu nevím - a vy jste si teď také nemohl vzpomenout - jakými dalšími opatřeními se zlepšují služby zákazníkům. Ona totiž žádná provedena nebyla. V podnikatelském záměru ani ČD na letošní rok nepředpokládají nárůst počtu cestujících, čekají stagnaci. Já jsem přesvědčen, a můžeme si to říci za rok, že dojde sice k malému, nicméně přece jenom poklesu. Co se týká nákladní dopravy, předpokládají pokles asi o 8 miliónů tun. Je třeba říct, že tento trend, který trvá již několik posledních let, souvisí také s celkovou hospodářskou situací, s restrukturalizací průmyslu, ke které konečně začíná tvrdě docházet. To znamená se zmenšením přepravních potřeb jednotlivých podniků. Zvláště se to týká toho, co ČD živí - objemných materiálů, paliva, stavebniny, atd.
ČSSD vyhlásila jako svou prioritu veřejnou hromadnou dopravu oproti dopravě individuální, zejména automobilové. S tím vy se asi neztotožníte...
Nemám pocit, že by hromadná (myslím teď autobusová a železniční) doprava za vlády ODS a pravicové koalice nebyla podporována. Mohu vyjmenovat desítky programů, které od roku 1992 do roku 1997 byly realizovány v oblasti veřejné dopravy. Přispívali jsme více než 500 milióny korun ročně na pořízení nových prostředků MHD, 300 milióny korun na nákup autobusů linkové dopravy. Více než miliarda ze státního rozpočtu šla ročně na dotace provozu autobusových linek. Osobní doprava na ČD byla dotována částkou téměř 6 miliard korun. Ironií je, že ČSSD přes všechna verbální vyjádření tuto částku snížila. V okamžiku, kdy jsem odcházel z MDS, měl jsem na stole připravený koncept integrace autobusové a vlakové dopravy v ČR, která byla od sebe principiálně oddělena, ať už z hlediska zákonů, tak i z hlediska financování. Chtěli jsme ty dvě nejdůležitější části hromadné dopravy spojit tak, aby fungovaly ve vzájemné návaznosti. Opravdu si nemyslím, že jsme podceňovali veřejnou dopravu. Jiná, a zásadní, je otázka míry. Nemůžeme na jedné straně nevidět, že individuální doprava tu je a že narůstá. Že spousta lidí v okamžiku, kdy "na to mají" z vlaku nebo autobusu vylezou a už je tam nedostanete. Nemůžete nabídnout jenom veřejnou dopravu, když individuální doprava je žádána. Žijeme v určitém civilizačním prostředí, ke kterému automobil již nerozlučně patří.
Není ona míra podpory veřejné či individuální dopravě vyjádřením priorit, které si stát klade?
Stát ale podporuje a podporoval vždy veřejnou dopravu. Individuální doprava nikdy žádnou přímou podporu od státu neměla. Problémem je, že úspěšnost každé vlády se téměř všude odvíjí od vývoje HDP. A na HDP se automobilový průmysl primárně a sekundárně (vazbami s dodavatelským průmyslem) podílí ve vyspělých zemích zhruba z jedné třetiny. To nemůže žádná vláda nevidět a už vůbec to nelze podceňovat. Říká-li někdo "omezme automobilismus", musí zároveň říct, co to přinese. Nemůžeme omezovat automobilismus a zároveň zvát investičními pobídkami do země další výrobce automobilů.
Představte si, že ODS vypoví ČSSD opoziční smlouvu a vy budete znovu ministrem dopravy. Co budete dělat jinak, než Antonín Peltrám?
Peltrám by jistě řekl, pokud by odpovídal na podobnou otázku, že samozřejmě úplně všechno. Já bych to takto, přes všechno co tam kolega Peltrám natropil, neřekl. Protože doprava je běh na velmi dlouhé trati. Jeden ministr stavbu dálnice začne, druhý ji staví, třetí ji slavnostně s úsměvem jde otevřít. I když měla sociální demokracie plná ústa toho, jak bude všechno dělat jinak, tak ve skutečnosti, například podíváte-li se na strukturu rozpočtu MDS, žádný výrazný rozdíl tam není. Jsou tam určité drobnosti, které bychom udělali jinak. Například drahám bychom dali o 300 miliónů víc, asi bychom se snažili dofinancovat nová kolejová vozidla, což ČSSD úplně pustila k vodě, atd. Je to ale logické, ono to nijak extra rozdílně dělat nelze. Je třeba nějak udržovat cesty, udržet dráhy ve funkčním stavu, pokračovat v některých stavbách. Spíše bych pokračoval v těch věcech, které jsme dělali v době, kdy jsem já byl ministrem, protože myslím, že jsou správné. Nedělal bych některé věci, které se snaží dělat ministr Peltrám. Nezkoušel bych měnit ČD na akciovou společnost, netlačil bych na vznik Fondu dopravy, jak ho kolega Peltrám navrhuje.
Zeptám se jinak. Co by ministr Říman po vládě ČSSD dělal jinak, než ministr Říman dělal za vlády Klausovy?
Za prvé bych více usiloval o to, aby alespoň začala vážná diskuse nad privátním financováním stavby dálnic. Stát už nikdy nebude tak bohatý, aby takové stavby mohl platit z rozpočtu. Druhá věc se týká železnice, kde bych usiloval o hlubší reformu, než jak jsme ji naplánovali. Ukazuje se, že určitý strach, který tu byl z privatizace na železnici, nebyl do velké míry oprávněný.
Děkuji za rozhovor
reklama