Okula Nýrsko chce nadále vyrábět pro automobilky. Není zásadní, zda pro elektroauta nebo spalovací vozy
Podle Ondra není pro Okulu zásadní, zda vyrábí díly pro elektroauta nebo spalovací vozy - rozdíl je hlavně v objemu zakázek. "U elektrovozů jsme konzervativní, ale držíme si strategické pozice," uvedl. Automobilky podle něj teď začínají reagovat více na reálné tržní podmínky než na politické tlaky. "Elektromobilita tady zůstane, ale nemůže být ideologickým diktátem. Musí vycházet z potřeb trhu," uvedl. Dodal, že automobilový průmysl se postupně adaptuje, drží své kapacity a čeká budoucí růst.
Vedení firmy teď měsíce cestovalo po Evropě, aby zmapovalo strategie odběratelů. "Krize v evropském zpracovatelském průmyslu je velmi patrná. Je třeba o ní otevřeně mluvit, aby se začala co nejdříve intenzivně řešit," řekl Ondr. Regulace, jako jsou změny systémů emisních povolenek nebo Green Deal v původní podobě, přinášejí podle něj více škody než užitku. Výrobci uváděli, že nejsou konkurenceschopní vůči Asii a že rozdíly v nákladech jsou dramatické. "Přislíbili jsme našim zákazníkům, že je ve snaze zvýšit konkurenceschopnost podpoříme," řekl Ondr.
Okula musí v reakci na drahé energie a pracovní sílu výrazně investovat do automatizace, robotizace, digitalizace i do umělé inteligence, ročně desítky milionů korun. "Sázíme na vysokou produktivitu a výrobky s vysokou přidanou hodnotou, ale pracujeme také na snížení uhlíkové stopy. Ale každá investice musí dávat ekonomický smysl," řekl Ondr.
Podnik se profiluje jako výrobce složitějších technických plastů. Kromě lisování a lakování má robotické montáže, potisky a další služby. Díky enormní obchodní aktivitě získal letos nové projekty. Přes polovinu tržeb má z výroby dílů pro spotřební elektroniku, třeba klimatizací a tepelných čerpadel, které dodává firmám jako Daikin, Bosch, Siemens a Groupe SEB.
"Tlak na ceny je enormní. Musíme hledat vnitřní rezervy, zvyšovat produktivitu a snižovat zbytné náklady. Je to náročné, ale věříme, že tato cesta pomůže celému českému průmyslu," dodal šéf představenstva.
Firma si poslední roky drží 600 až 700 milionů Kč tržeb, finanční stabilitu i 250 zaměstnanců.
reklama