ORF: Omezte leteckou dopravu, doporučují klimatologové
Během posledních let tato doprava totiž zaznamenala enormní nárůst, a to nejen v Británii. Hlavní příčinou je prodej levných letenek, díky kterým tato ostrovní země počítá do roku 2020 se zdvojnásobením počtu přepravených pasažérů. Právě letecká doprava je ale jedním z hlavních zdrojů emisí CO2 do ovzduší.
Londýnská vláda chce ale emise CO2 snížit, a to o 60 % oproti roku 1990. Tohoto cíle by chtěli Britové dosáhnout v roce 2050, ale podle odhadů vědců to nebude možné, pokud letecká doprava poroste dosavadním tempem. Další možností by bylo pouze masivní snížení spotřeby fosilních paliv, což by ale znamenalo značné omezení průmyslového růstu, tvrdí vědci z Tyndallova centra pro výzkum klimatických změn. Jejich doporučení se týkají také efektivnějšího využívání fosilních paliv, stejně tak jako větrné, sluneční a atomové energie.
Naproti tomu v oblasti letecké dopravy je možné se současnými technologiemi objem emisí oxidu uhličitého jen těžko účinně snižovat, a proto je nutné přistoupit k utlumení celého odvětví. Vědci proto doporučují, aby byl v leteckém průmyslu zaveden obchod s „leteckými povolenkami“, podobně jako se tomu již stalo v rámci Kjótského protokolu v oblasti průmyslu. V budoucnu by tak každá soukromá osoba měla k dispozici určitý počet leteckých kilometrů. Kdo by stanovenou kvótu nevyužil, mohl by ji prodat lidem s většími nároky na dopravu.
Diskutuje se také o zavedení tzv. „petrolejové daně“. Jejím odpůrcem je ale britský ministr životního prostředí Elliot Morley, podle kterého by daň neměla žádný reálný efekt na zlepšení životního prostředí. Lidé by sice víc zaplatili, ale přesto by létali dál. Jiný názor má ale organizace Přátelé přírody. Ta se odvolává na vyjádření ministerstva dopravy, podle kterého by daně uvalené na kerosin společně s dalšími opatřeními trvale omezila růst letecké dopravy.
Podle článku ORF news ze dne 17.10.2005.
reklama