Palivem budoucnosti je zřejmě zemní plyn
Podle jeho slov hovoří pro využití zemního plynu jako pohonné hmoty pro automobily také dostatečně hustá síť plynovodů v České republice. Zemní plyn je také vedle biopaliv, vodíku a palivových článků jednou z klíčových alternativních pohonných hmot, jejichž šíření podporuje Evropská unie. Do roku 2020 by alternativní paliva v evropské dopravě měla nahradit 20 procent spotřeby benzinu a nafty, přičemž desetina tohoto podílu podle plánu připadne právě na zemní plyn.
Protože provozní náklady na vybavení čerpacích stanic zemním plynem jsou ve srovnání s benzinem méně než poloviční, v některých evropských státech počet jeho uživatelů v dopravě roste geometrickou řadou. V čele je Itálie s více než 400 tisíci vozů s pohonem na zemní plyn a 450 plnicími stanicemi, následuje Ukrajina a Rusko. Největším trhem je Jižní Amerika, kde jezdí více než polovina z celosvětového počtu 3,5 milionu vozů na zemní plyn.
Podle statistiky jezdí v ČR zatím na zemní plyn jen zhruba 300 vozidel, z toho 130 autobusů. "Důvodem je především nízký počet plnicích stanic, ze současných 14 je pouze osm veřejných, a nulová nabídka automobilů na zemní plyn na českém trhu v kombinaci s vysokými náklady na přestavbu," tvrdí Žákovec. Ty se podle jeho slov pohybují na úrovni 50 tisíc korun. Vstupní náklady by se provozovatelům měli vrátit na nižší spotřební dani za plynná paliva.
reklama