https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/pamatkove-chraneny-staromestsky-jez-v-praze-bude-opraven
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Památkově chráněný Staroměstský jez v Praze bude opraven

2.11.2020 17:20 | PRAHA (ČTK)
Jez mezi Sovovými mlýny a Novotného lávkou měří více než 320 metrů a dokončen byl v roce 1241. Jedná se o pevný dřevěný jez s kamennou výplní takzvaného pražského typu. Dodnes si zachoval původní vzhled i tvar. Uprostřed jezu se nachází 12 metrů široká propust pro vory.
Jez mezi Sovovými mlýny a Novotného lávkou měří více než 320 metrů a dokončen byl v roce 1241. Jedná se o pevný dřevěný jez s kamennou výplní takzvaného pražského typu. Dodnes si zachoval původní vzhled i tvar. Uprostřed jezu se nachází 12 metrů široká propust pro vory.
Foto | Jan Polák / Wikimedia Commons
Památkově chráněný Staroměstský jez nedaleko Sovových mlýnů v Praze se dočká obnovy. V zimě bude vytěženo dubové dřevo na rámovou konstrukci a rekonstrukce začne v dubnu příštího roku. ČTK to sdělil za firmu Metrostav, která si již převzala staveniště a práce provede, Petr Dušek. Jez byl v roce 1958 zapsán na seznam nemovitých kulturních památek.
 

Jez mezi Sovovými mlýny a Novotného lávkou měří více než 320 metrů a dokončen byl v roce 1241. Jedná se o pevný dřevěný jez s kamennou výplní takzvaného pražského typu. Dodnes si zachoval původní vzhled i tvar. Uprostřed jezu se nachází 12 metrů široká propust pro vory.

"Projekt rekonstrukce jezu se může zdát na první pohled jako technicky a technologicky nenáročný, ale každé takové vodní dílo je kompletně pod vodou a jeho současný technický stav nelze zjistit," uvedl Daniel Boďa z Metrostavu. Firma tak vycházela zejména ze starobylých výkresů či kreseb a průzkumu jezu.

Při rekonstrukci se uskuteční také archeologický průzkum původních dubových pilot ze 13. století. Průzkum má za cíl vrátit památkově chráněnému dílu historický vzhled. Stavbaři proto budou využívat původní technologie a dřevěný rošt opět vyplní kamennými deskami tak, jak tomu bylo při vzniku jezu. Vytěžené dubové dřevo se stluče do vorů a bude minimálně na měsíc namočené ve vodě, aby se stabilizovalo a nekroutilo. Po odtažení na staveniště zůstanou trámy až do montáže potopené.

Při rekonstrukci firma použije plovoucí rypadla či jeřáby a pro dovoz a odvoz materiálů tlačné čluny. Po vodě bude dovážený i beton. Pro zázemí personálu a ukládání materiálu bude využita soustava pontonů přikotvených k provizorním pilotům určených k vyvazování plavidel.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist