https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/papirove-kelimky-k-nam-patri
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Papírové kelímky k nám patří

7.12.1998 09:00 | PRAHA (EkoList)
O Global Street Party, globalizaci a odpadech hovořil EkoList s generálním ředitelem McDonald's ČR Martinem Dlouhým.
 

Jaký je váš názor na květnovou Global Street Party, zaměřenou zejména proti rostoucí moci nadnárodních korporací a proti unifikaci kultur, kterou mají tyto společnosti přinášet?

Pro mě je těžké na takovou otázku odpovědět. Já globalizaci neberu jako neomezenou moc nadnárodních monopolů. To myslím není pravda. Spíš bych se ptal, co se dá dělat, aby jejich moc nenarůstala. Podle mě existují mechanismy silnější než nadnárodní monopoly, kterými lze situaci regulovat. Pro mne spíš otázka stojí tak, aby probíhala globalizace na politické a právní úrovni stejně rychle jako na úrovni ekonomické. To je důležité téma pro diskusi. Ještě jste se ptal...

Unifikace kultur. Říká se, že kam přijde McDonald's, nese s sebou silnou americkou kulturu, která "spolkne" jakoukoli kulturu místní.

Nemyslím, že vytlačujeme místní kulturu. To by musela být velice slabá, aby se dala vytlačit jakoukoli jinou. Podívejte se například na Prahu. Já mám Prahu moc rád. Jsem pražský patriot. A podle mě je Praha tak skvělé město právě díky tomu, že se tu mísily kultury a že je tady tolik slohů. Ten proces začal před tisícem let a dnes samozřejmě pokračuje. Pravda, možná trochu rychleji.

Chcete říct, že vaše restaurace budou jednou součástí té charakteristické pražské směsi kultur a slohů?

Stejně jako jsou jí pizzerie a jako jí jednou budou čínské hospody, stanou se jí i americké restaurace. Navíc podle mého není McDonald's čistě americkou restaurací. Spíš mezinárodním místem, sdílejícím určité univerzální hodnoty.

Řekl jste, že existují mechanismy, jimiž lze účinně regulovat nárůst moci nadnárodních monopolů. Co jste tím konkrétně myslel?

Já si v první řadě myslím, že žádný nadnárodní monopol si neklade za cíl převzít politickou moc nad světem. Když jeho ekonomickému rozvoji neodpovídá rychlost vývoje politického a právního prostředí, snaží se samozřejmě prostředí pro své podnikání dotvářet podle toho, jak se vyvíjí globalizace na jejich úrovni. Opravdu si ale myslím, že jejich cílem není uzmout celosvětovou moc, ale rozvíjet svoje podnikání. A když jim v tom něco stojí v cestě, tak se to snaží nějakým způsobem překonat nebo vyřešit.

A co když jim stojí v cestě nějaká demokratická instituce? Jak se taková firma jako McDonald's bude "snažit vyřešit" podobný problém?

Pro mne byl McDonald's vždycky spíš symbolem postupu svobody a demokracie. Nikoli že by naopak měl zájem o jejich likvidaci. Možná jsem přílišný optimista. Vážně si ale myslím, že každá firma potřebuje svobodné prostředí k tomu, aby se mohla rozvíjet. Tudíž s rozvojem nadnárodních firem přichází spíše osvobozování totalitních států, než uvrhávání svobodných zemí do temna totality.

Rychlá občerstvení, k nimž patří i McDonald's, používají obaly na jedno použití. Proč se vaši zákazníci nemohou najíst z porcelánového nádobí?

To, že jsme restaurace rychlého občerstvení, s sebou nese několik věcí. Nehrajeme si na nóbl podnik a nádobí na jedno použití patří k celkově uvolněné atmosféře u nás. Rychlé občerstvení znamená, že obsloužíte opravdu značné množství zákazníků. A pro nás je nejdůležitější kvalita a čistota a vůbec udržení hygieny.

Oč hygieničtější je papírový kelímek, než dobře vymytá sklenička?

Právě o to, že sklenička musí být vymytá dobře. A už můžeme diskutovat o tom, co to znamená. Navíc se lze bavit o tom, zda je ekologičtější používat kelímky anebo skleničky, které je třeba mýt. Na mytí nádobí potřebujete množství vody, saponátů i energie na sušení.

Při výrobě kelímků ale přece také potřebujete vodu, chemikálie a navíc pro každý kelímek vždy novou surovinu...

Na to bychom před sebou museli mít přesná čísla. Mimochodem, skleničku také použijete jen jednou, pak ji musíte pokaždé umýt.

Myslíte si, že dobrý hotel ve své restauraci nezajišťuje stejný hygienický standard, když používá porcelánové nádobí?

Jsem rád, že v nás zákazník může mít takovou důvěru jako v nejdražší restaurace hotelů jako je třeba Hilton. Rozdíl je v tom, že u nás to dostane za přijatelnou cenu. Navíc je tu i technický problém v tom, že si lze těžko představit už jen to, kam nádobí pro tak velký počet strávníků byť jen uložit.

Zdá se, že v dohledné budoucnosti nechystáte přechod na nádobí na mnoho použití?

Ne.

Co tedy dělá McDonald's s takovým množstvím odpadu, který musí vaše restaurace vyprodukovat?

Naším snem je dosáhnout situace, která je ve Švédsku, kde McDonald's separuje 98% odpadu. U nás už dnes zákazník nevyhazuje vše z tácu do jediného koše. Namísto toho položí celý tác na vozík, který náš zaměstnanec odveze do "zákulisí" kde rozdělí odpad do tří frakcí: papír a organický odpad k dalšímu využití a směsný odpad k likvidaci. Kromě toho se v zázemí restaurace třídí k recyklaci přepravní obaly z papíru a PE fólie. Kromě toho separujeme i použitý tuk.

Tímto způsobem to probíhá ve všech pobočkách McDonald's v ČR?

Do konce roku to tak bude ve všech 46 našich restauracích v ČR.

Můžete říci, kolik procent odpadu se u vás recykluje teď?

Je to téměř 30%.

Co se děje se zbytkem?

To záleží na možnostech dané lokality. V praxi jsou to spalovny anebo skládky.

Odkud bere McDonald's v ČR suroviny? Bez jakéhokoli nacionalismu - jde o dopravní náklady?

Máme jednu distribuční firmu, která se jmenuje ČESLOG. Systém pracuje tak, že do ČESLOGu všichni naši dodavatelé dovezou své zboží a odtamtud vyjíždí do každé restaurace jedno auto dvakrát týdně. Čili žádné kolony náklaďáků kvůli jednotlivým restauracím McDonald's. Přitom asi 50% surovin je českých, zbytek se vozí z ostatních zemí střední Evropy.

Každý vyrábí a dodává to, co nejlépe umí. Naše dodavatelské standardy jsou vysoké a ne každý je ochoten a schopen projít složitým a dlouholetým procesem přijímání za schváleného dodavatele. Kromě toho takový proces často znamená dost vysoké investiční náklady pro potenciálního zájemce.

Děkuji za rozhovor


reklama

 
Jakub Kašpar

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist