People's Daily: Automobily jsou největším zdrojem znečištění čínských měst
Podle Wanga se v tomto století výroba čínského automobilového průmyslu již zdvojnásobila a v minulém roce překročila hranici 4 milionů nových vozů. Prudké rozšíření automobilismu je možné pozorovat především v bohatých a velkých městech. Jenže dopravní prostředky domácí výroby bohužel zdaleka nedosahují parametrů běžných u osobních i nákladních automobilů v rozvinutých státech. Emise nebezpečných látek u čínských vozů několikanásobně přesahují limity jejich zahraničních protějšků. Přitom doprava v čínských městech je velmi hustá a využívanost jednotlivých automobilů dosahuje až 80 %.
Automobily ovšem nepůsobí na životní prostředí jen při svém provozu, ale také při výrobě a likvidaci. Wang hovoří o čtyřech typech znečištění během výroby a provozu každého vozu. Objemný odpad jako je struska, znečištěná voda a emise škodlivých plynů vznikají při jízdě automobilem i při jeho montáži a při tavbě oceli, ze které vzniká celá řada součástek. K ničení životního prostředí dochází často i v případě, kdy nejsou správně dodrženy všechny bezpečnostní předpisy, k čemuž často dochází například při používání barev v automobilkách. Během vlastního provozu automobilu vzniká navíc ještě prach, zbytkové plyny a hluk. K produkci dalších nebezpečných látek dochází ale i při likvidaci vozidel, která již dosloužila.
Ředitel Wang navrhuje zavést nařízení, která by předcházela problémům se znečištěním z automobilové dopravy. Podle něj by řešením bylo přejít na kvalitnější palivo s nižším množstvím škodlivých látek, eliminace zbytkových plynů používáním lepších technologií, výrazná podpora veřejné dopravy a zajištění kvalitnějších opravárenskéch služeb pro majitele automobilů.
Podle textuPeople's Daily Online 23. 02. 2004.
reklama