Petice za záchranu Stromovky a Letné
Dopravní situace v oblasti Letné, kam je přiváděna doprava z celé severozápadní části Prahy a ze středočeského kraje, je nadále neúnosná, proto byl pražským zastupitelstvem přijat 9. 9. 1999 uzemní plán, který počítá s vybudováním mimoúrovňové křižovatky, jejíž část, stejně jako příjezdový mimoúrovňový tunel, by měla vést v podzemí. Zmíněný šestikilometrový tunel by měl vést od křižovatky Pelc-Tyrolka pod Vltavou, přes Stromovku, Letenskou pláň až na křižovatku Malovanka. Právě tato místa by tím byla nejen ohrožena, ale mohlo by dojít k jejich úplné devastaci, a to především v oblasti Stromovky, kde by byla ohrožena nejen zeleň, ale i vodní plochy, ale došlo by i ke zhoršení kvality ovzduší, protože výfukové plyny z větracích šachet tunelu by stejně byly odváděny na povrch. Ve Stromovce je vysoká hladina spodní vody, která by byla vyhloubením tunelu narušena, čímž by bylo ohroženo více než tisíc vzrostlých stromů a existence parkových jezírek. Podle vyjádření odboru životního prostředí magistrátu hlavního města Prahy je velice pravděpodobné odumření značné části dřevin a tím i rozpad parku. Přitom Stromovka patří k ekologicky přísně sledovaným a hájeným lokalitám na území města. Dalším rizikovým místem je i podchod Vltavy, kde by hloubený tunel vedl silně rozpukanými křemenci. Ražba tunelu, jehož délka má být 900 m bude mít nepříznivé následky i na nadzemní zástavbu, povede k poklesu terénu, snížení hladiny podzemní vody a účinky trhacích prací mohlo ohrozit podzemní zástavbu nebo mít nepříznivý vliv na režim podzemních vod.
První občané Prahy měli dnes ve vestibulu metra Hradčanská možnost podepsat petici proti stavbě nové dálnice pod Letnou. Foto: Markéta Kutilová/EkoList
Podle sdružení SOS Praha se jedná o zastaralé řešení, které se ve světě nepoužívá již od 70. let a Praha se tak vrací k zastaralému plánu, tzv. ZÁKOSu, jehož základy položili ještě komunisté. "Toto řešení neodvede dopravu z Prahy, ale naopak ji tam přivede, protože dálniční průjezd centrem tak bude lákavý i pro tranzit. Prioritou by měl být vnější okruh, ne vnitřní průtah!", uvedl mluvčí SOS Praha Petr Štěpánek. SOS Praha poukazuje i na kontroverzní zájmy předkladatele tohoto návrhu, radního Kováříka, který do něj zapracoval i změny, týkající se záměru firem, v jejichž orgánech jsou Kovářík a jiní radní placenými členy. V těchto navrhovaných změnách je mimo jiné i záměr rozsáhlé výstavby v Šeberově či zvířecího krematoria v Řepích a rozšíření Ďáblické skládky.
Petici mohou občané podepsat v následujících dnech ve vestibulech metra Hradčanská, Dejvická, I.P. Pavlova a na dalších místech. Na 9. září je na Letné připraven protestní kulturní program.
reklama