Plachý: Návrh transformace ČD je prý pouze pokusem o tunelování
Podle jeho slov totiž návrh umožňuje ničím neomezené a nikým - ani vládou, ani parlamentem - nekontrolovatelné zadlužování státu. "Nové úvěry, například na výstavbu koridorů, může do limitu stanoveného správní radou státní organizace SŽDC podepisovat generální ředitel, tedy jeden člověk, a nad zmíněným limitem je schvaluje pětičlenná správní rada, čili tři lidé tvořící její nadpoloviční většinu," upozornil Plachý. Dodal, že jeden člověk v případě generálního ředitele, nebo tři lidé, jedná-li se o správní radu, mohou neomezeně a prakticky nekontrolovatelně zadlužovat stát.
Aby tomu byl dán vrchol, bude o čerpání úvěrů na jednotlivé stavby koridorů rozhodovat ze zákona nikoli státní organizace SŽDC, ale akciová společnost České dráhy, která se prý bude při utrácení těchto peněz nepochybně řídit příslovím "z cizího krev neteče". Plachý dále návrhu vyčítá, že vůbec neobsahuje podnikatelský záměr, z kterého by bylo patrno, že podnik nezkrachuje ihned po svém vzniku, ale naopak bude prosperovat. "Přitom především podnikatelský záměr státní organizace Správa železniční dopravní cesty by byl velmi zajímavý, protože by v něm byly vyčísleny budoucí dopady řádu desítek miliard korun na státní rozpočet," upozornil.
Podle Plachého se nelze divit kvalitě předloženého návrhu, když se na jeho přípravě podíleli lidé, kteří se již vidí v čele nově vzniklé akciové společnosti ČD. Poslanci Unie svobody Ivanu Pilipovi se zase nelíbí, že do vlastnictví akciové společnosti ČD má být vložen veškerý majetek nutný k provozování dopravy. "Do akciové společnosti by naopak neměl být vkládán majetek sloužící pro provozování dráhy zahrnující řekněme tratě, seřaďovací nádraží, trakční zařízení, sdělovací a zabezpečovací zařízení, budovy a prostory nádraží, protože jsme přesvědčeni, že činnost manažera infrastruktury není vlastní činnosti akciové společnosti, ale naopak té činnosti, kterou je akciová společnost pouze pověřena a není tedy nutné, aby jí na tyto účely byl převáděn majetek," řekl.
Návrh zákona o transformaci ČD počítá s rozdělením stávající státní organizace ČD na novou akciovou společnost ČD, která by měla vlastnit kolejová vozidla a provozovat dopravu, a státní organizaci SŽDC. Ta bude vykonávat vlastnická práva k železniční infrastruktuře.
reklama