PlanetArk: Devět milionů britských řidičů si připlatí za ekologické daně
Fiat 500 (2007). Tato fotografie je zveřejněna pod licencí Creative Commons Attribution ShareAlike 2.5. | |
Foto: Thomas Doerfer/Wikimedia Commons |
Majitelé devíti milionů automobilů, tedy téměř poloviny všech vozů na britských ostrovech, budou mít hlouběji do kapsy. Důvodem je vládní plán na zvýšení daní za používání ekologicky nešetrných aut, píše agentura Reuters.
Zpráva nepotěší řidiče, kteří používají starší modely vozů, nebo auta z druhé ruky. Podle Angely Eagleové z britského ministerstva financí se situace zhorší pro 43 % z 22 milionů majitelů automobilů, zatímco méně než jeden z pěti britských řidičů by měl na reformě vydělat. Proti návrhu se ohradili konzervativci, kteří poukazují na prohlášení premiéra Gordona Browna, že většina motoristů by měla na změnách vydělat. Brown před parlamentem řekl, že většina britských rodin nebude za své vozy platit více.
V současnosti musejí řidiči za auta zakoupená po roce 2001 a registrovaná před březnem 2006 zaplatit nejvyšší daň 210 liber (zhruba 6 100 Kč). Podle nového návrhu by od roku 2010 většina automobilistů platila 455 liber (zhruba 13 400 Kč), zatímco za vozidla s nízkými emisemi oxidu uhličitého by majitelé zaplatili méně než dnes. Nová úprava daní má podle Eagleové posílit snahy o vývoj a prodej efektivnějších vozidel, které spotřebují méně pohonných hmot, píše Reuters.
Kritici návrhu upozorňují na problém, který nová úprava způsobí lidem, kteří si nakoupili auta nedávno. Mezi těmito vozy je mnoho běžných modelů, které se rozhodně nedají označit za "hltače benzínu". Nicméně podle Eagleové z předpokládaného počtu 21,9 milionu automobilů v roce 2010 na tom bude 18 % řidičů lépe než dnes, pro 39 % se nic nezmění a 43 % bude platit víc, uvádí Reuters.
"Devět milionů rodin bude muset platit vyšší daně v době, kdy si to bude moci dovolit jen málo z nich," prohlásil stínový ministr financí George Osborne. "Chudší řidiči budou poškozeni, protože daň má zpětnou platnost a zasáhne vozy z druhé ruky," řekl agentuře Reuters. Ministr financí Alistair Darling považuje za hlavní otázku, jak přimět obyvatele, aby používali méně energií, a automobilky, aby vyráběly úspornější auta.
Podle parlamentu bude zřejmě návrh ještě před podzimním schvalováním pozměněn. "Myslím, že Darling dostal hlasitý a srozumitelný signál," prohlásil v televizním vysílání BBC poslanec Martin Salter. Podle něj je problém s uváděním ekologické agendy do praxe. "Je správné, aby řidiči více mysleli na ekologii, to samozřejmě ano. Ale stejně tak je správné dát řidičům, a to zejména těm z nižších příjmových skupin, více času než pouhé dva roky, aby svá auta vyměnili," řekl Salter.
Podle článku Michaela Holena pro agenturu Reuters na serveru PlanetArk ze dne 11. července 2008
reklama