PlanetArk: Pomocí bakterie se dá z odpadní vody vyrábět vodík
Takzvané mikrobiální palivové články dokážou přeměnit téměř jakýkoli biologicky rozložitelný materiál na bezemisní vodíkové palivo, řekl Bruce Logan z Penn State University. To by mohla být výhoda oproti stávající generaci aut s vodíkovým pohonem, protože vodík se obvykle vyrábí z fosilních paliv. I když taková auta sama o sobě neprodukují skleníkové plyny, produkuje je výroba jejich paliva, píše agentura Reuters.
Logan s kolegou Shaoanem Chengem vložili přirozeně se vyskytující bakterii do elektrolytického článku s kyselinou octovou. Bakterie spotřebovává kyselinu, uvolňuje elektrony a protony, přičemž vzniká napětí 0,3 voltů. Když se přidá napětí z vnějšího zdroje, začne z roztoku vybublávat vodík.
Je to mnohem efektivnější než hydrolýza vody, při které prochází elektrický proud kapalinou a rozděluje molekuly vody na kyslík a vodík. "Spotřebuje se zhruba desetina energie potřebné k elektrolýze," sdělil Reuters Logan. Většinu práce totiž udělá bakterie, která rozloží organický materiál do subatomových částic, takže energii je potřeba dodat pouze k tomu, aby se z částic sestavil vodík. Výsledné palivo je plyn, nikoli kapalina, ale i ten může být využit k pohonu vozidel. K výrobě se dá využít celulóza, glukóza, acetát nebo jiné těkavé kyseliny, řekl Logan. Vzniká jediná emise: voda.
Ačkoli to zní přímo futuristicky, technologie mikrobiálních článků je dostupná již dnes, uvádí Reuters. Výzkumníci zažádali o patent na svůj objev. Články jsou však příliš velké, aby se daly vozit v autech, tak se vodíkové palivo musí vyrábět v továrnách. "Reaktor lze umístit do továrny na výrobu potravin, brát znečištěnou vodu a vyrábět vodík," řekl Logan. "Nebo se může umístit na farmě, kde je mnoho celulózy či zbytky ze zemědělství obsahující celulózu, a vyrábět vodík tam." Technologie se pravděpodobně více osvědčí ve venkovských oblastech než ve městě. "Prvním krokem je začít využívat lokality, kde vzniká odpadní voda a kde se vynakládají peníze na její čištění, a přeměnit tyto čistírny na továrny vyrábějící vodík," dodal Logan.
Podle článku Deborah Zabarenkové z agentury Reuters na serveru PlanetArk ze dne 13. 11. 2007
reklama
Online diskuse
Trochu reality ze zahraničí: - 16. 11. 2007 - TomTrocha som si zapocital. Energeticky ekvivalent 1l benzinu je asi 30MJ, to zodpoveda asi 0.25kg H2 (to znie dobre, toho benzinu je ak sa nemylim vyse kila), to pri atmosferickom tlaku znamena asi 2.9m3 vodika.Na Slovensku jazdi denne velmi hrubo milion aut (a v Cechach dvojnasobok), pricom spalia tak desat litrov benzinu alebo nafty; teda by bolo treba vyrobit asi sto milionov kubikov vodika denne. T akze pri ucinnosti 1 kubik vodika z 1 kubika maglajzu za den je to sto milionov kubikov maglajzu vo fabrike na vodik pre Ceskoslovensko. V Orliku je asi tristo milionov kubikov vody, v Gabcikove asi dvesto. Mno a takych "drobnosti" co treba doriesit bude urcite viac... |