https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/planetark-v-bohatych-zemich-klesa-prodej-balene-vody
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

PlanetArk: V bohatých zemích klesá prodej balené vody

31.10.2008 09:47 | PRAHA/ZURICH (Ecomonitor)
Jedničky na světovém trhu s balenými nápoji se pokoušejí odradit spotřebitele v bohatých zemích od pití vody z plastových lahví a vrátit je k pitné vodě z vodovodu. Důvodem jejich snahy jsou prý ohledy na životní prostředí a zdravotní důvody. Mezitím ale firmy expandují na trhy v rozvíjejících se zemích, píše agentura Reuters.
 

PET láhve v kontejneru v Praze.
PET láhve v kontejneru v Praze.
Foto: Hyena/Wikimedia Commons

Firma Nestle, největší prodejce balené pitné vody na světě pod značkami Perrier nebo Poland Spring, minulý týden prohlásila, že světová finanční krize a ohledy na životní prostředí snižují její prodeje v západní Evropě a USA. Společnost Pepsi ve třetím čtvrtletí ohlásila dvouciferné snížení prodeje svých balených vod, například Propel a Aquafina, zatímco firmě Danone (Evian, Volvic) se snížila poptávka ve Francii, Španělsku a Británii, píše agentura Reuters.

Řada kritiků, jako je například Světový fond ochrany přírody WWF, proti balené vodě brojí s tím, že kvůli balení a dopravě se plýtvá s přírodními zdroji. A to kvůli nápoji, který nemusí být zdravější ani bezpečnější než voda z kohoutku. "To je problematická část pro celé odvětví," říká analytik investiční společnosti Sarasin Patrick Hasenboehler. "Když máte doma čistou pitnou vodu, je to jeden z nejjednodušších způsobů, jak ušetřit peníze. Navíc pro některé lidi je pití vody z vodovodu místo z plastových lahví tak trochu módní záležitostí," řekl Hasenboehler agentuře Reuters. Podle konzultační firmy Zenith International kontroluje Nestle 19,2 % trhu s balenou vodou, druhá je Coca-Cola s podílem 9,4 %, následuje Danone s 8 % a Pepsi s 4,8 %.

John Harris, výkonný viceprezident Nestle Waters, minulý týden prohlásil, že jeho firma vyslyšela potřebu větší ohleduplnosti k životnímu prostředí a snižuje spotřebu energie při výrobě plastových lahví a lobbuje za větší objem recyklace. "Věříme, že dokážeme využít možnosti trvale udržitelné ekonomiky v našem odvětví a naše prodeje opět porostou," uvedl Waters. Dodal také, že objem používaných plastů k balení pitné vody poklesl od roku 2002 o 22 %. Společnost také propaguje pitnou vodu jako vhodnou náhradu limonád a kalorických nápojů, které podle Harrise tvoří až 21 % energetického příjmu Američanů. Firma Coca-Cola oznámila, že pracuje na snížení váhy obalů na nápoje a že investovala více než 80 milionů dolarů do výstavby šesti recyklačních zařízení na plastové lahve. Podle zprávy o udržitelném rozvoji firmy, chce nápojový gigant snižovat ekologickou stopu výroby a ochránit přírodní zdroje.

Podle analytika Hasenboehlera však bude mít prodej kvalitní minerální a pramenité vody i nadále své místo na světovém trhu, a to zejména v bohatých zemích. Ale značky nižší kvality to budou mít těžké v časech, kdy si budou muset západní spotřebitelé utáhnout opasky. "Bude těžké takovou vodu prodat, zejména v Evropě a USA," dodal Hasenboehler. Podle Zenithu vzrostla celosvětová spotřeba v roce 2007 o šest procent na 206 miliard litrů, což představuje 30,8 litru na osobu. Největší trh je v USA, další v pořadí je Čína a Mexiko. Podle Garyho Roethenbaugha ze Zenithu však spotřeba i nadále poroste, podle něj se v roce 2012 prodá o 32 % více vody, tedy asi 272 bilionů litrů, napsala agentura Reuters. Prodejci ale budou zřejmě cílit na zákazníky v chudších zemích, již dnes jsou prodeje výborné v Indonésii, Mexiku a Argentině.

Podle článku Emmy Thomassonové z agentury Reuters zveřejněném na serveru PlanetArk dne 30. října 2008



reklama

 
Hugo Charvát

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist