Plošné kácení stromů proti tragickým dopravním nehodám nepomůže, lepší je prevence, upozorňuje Arnika
„Volání zástupců některých institucí po plošném kácení je velmi krátkozraké a především neřeší příčiny dopravních nehod. Zajistit bezpečný provoz s ohledem na funkční a zdravou krajinu vyžaduje soustavnou spolupráci odborníků napříč obory, čas a hlavně jejich ochotu. Díky naší účasti na záchraně historické aleje v Radkově však víme, že to jde,“ říká Marcela Klemensová, vedoucí kampaně Zachraňme stromy z Arniky.
Kácením stromů u silnic dochází k narušení funkcí a přínosů zdravé krajiny, ze kterých čerpá i člověk. Na vozovkách a v jejich okolí pak dochází k nárůstu prašnosti a hlučnosti a zvyšují se negativní dopady extrémních projevů počasí. Navíc klesá atraktivita lokalit pro bydlení, což ovlivňuje ceny nemovitostí. Všechny tyto změny v krajině pak mají nežádoucí vliv na zdraví a psychiku obyvatel.
Z dlouhodobých zkušeností vyplývá, že plošné vykácení stromů u silnic problém neřeší. Odborné studie naopak prokázaly pozitivní vliv stromů kolem cest na bezpečnost jízdy. Stromy nutí řidiče zpomalit, zatímco na vozovce bez stromů jezdí rychleji a ohrožují tím nejen sebe, ale i ostatní řidiče.
K bezpečnější jízdě a dodržování pravidel řidiče usměrní dopravní značení, reflexní nátěry či odrazky na kmenech. Počty nehod pomáhají snižovat svodidla v rizikových místech, výsadba stromů v bezpečné vzdálenosti od vozovky a navíc správná výuka v autoškole. Ke kácení stromů z bezpečnostních důvodů by mělo docházet jen v případech, kdy stromy svým zdravotním stavem bezprostředně ohrožují zdraví lidí nebo majetek anebo pokud brání řidičům ve výhledu.
Dopravní nehody nejčastěji končí srážkou s jedoucím vozidlem (24 %), dále se zaparkovaným vozidlem (22 %) a teprve pak následuje náraz do pevné překážky (21 %), kterou kromě stromů tvoří také pouliční lampy, betonové sloupky, domy, mostní pilíře nebo skály.
Při haváriích v roce 2018 přišlo o život 565 osob. Nejvíce tragických případů (47 %) má na svědomí vzájemná srážka jedoucích vozidel, přes 20 % obětí si vyžádaly srážky s chodcem. Nárazem do stromu přišlo o život 73 lidí (12 %).
reklama

Evropská komise zvažuje pětiletý odklad zákazu spalovacích motorů pro hybridní vozy
Výrobci elektromobilů naléhají na Brusel, aby se držel cíle nulových emisí
Evropská komise by mohla 16. prosince představit zmírnění zákazu spalovacích motorů