Polovinu škodlivých emisí z dopravy v Praze má na svědomí jen pět procent aut
Výzkum využívá metodu, kterou vyvinul Michal Vojtíšek z ČVUT. Změřil při něm na třech dopravně vytížených místech v metropoli tisíce projíždějících aut. Podle výsledků necelá desetina aut, která by měla mít filtr pevných částic, tento komponent zcela postrádá nebo ho má nefunkční.
Desetina aut také produkuje zhruba dvě třetiny nejškodlivějších emisí z dopravy, tedy velmi malých prachových částic a oxidů dusíku. Tyto látky způsobují nemoci dýchacích cest, kardiovaskulární potíže a řadu dalších zdravotních problémů. Doprava je v Praze nejvýznamnějším zdrojem znečištění ovzduší.
Významným zdrojem škodlivin jsou i starší diesely, které filtr nikdy neměly. Podle Vojtíška jde nicméně o kombinaci více faktorů a u aut s vymontovaným filtrem jde často o vozy, které mají jinou poruchu, kvůli které se filtr zanášel a majitel ho namísto opravy odmontoval. U špatně udržovaných motorů bez filtru se míra emisí podle odborníka zvyšuje i o stovky procent. "Problémem nejsou stará auta, ale auta ve špatném stavu," uvedl. Dodal, že nejjednodušší způsob, jak zásadně zlepšit kvalitu ovzduší, je pět či deset procent nejhorších vozů vyřadit z provozu nebo zlepšit jejich stav.
Podle radní pro životní prostředí Jany Plamínkové (STAN/Trojkoalice) výsledky měření usnadní jednání se státní správou ohledně řešení problému. Tím může být i využití techniky pro měření na silnicích ve spolupráci s policií. "Čeká nás další kolečko jednání, ale s tím, že už budeme mít ta přesná čísla," uvedla radní.
"Z výsledků analýzy plyne, že je nutno dbát na to, aby byla auta v dobrém technickém stavu," říká Plamínková, "a když nebudou, tak je potřeba je nekompromisně vyřazovat z provozu, dokud je jejich majitelé nedají do pořádku."
A dodává, že starší auto v dobrém stavu může emitovat méně škodlivých částic než novější auto ve špatném stavu. "Mimo jiné to také ukazuje, že například nízkoemisní zóny by nic moc neřešily, protože neřeší skutečný stav auta," dodává Plamínková. Podle ní je nutné ve spolupráci s Policií ČR odstavovat auta ve špatném stavu. "Naštěstí policie, která ještě před dvěma lety tvrdila, že emise nejsou její problém, protože musí dbát hlavně na bezpečnost provozu, už svůj postoj přehodnocuje, tak doufám, že se to v krátké době podaří," říká Plamínková.
Podle Vojtíška se už zkušební akce ve spolupráci s ministerstvem dopravy a policií uskutečnila a byla úspěšná. Na základě měření několika set projíždějících aut policisté odeslali na STK 12 vozů, z nichž devět neprošlo.
Měření pevných částic za běžného provozu je unikátní metoda a Vojtíšek ji sám vyvinul. Pomocí hadičky odebírá u okraje vozovky vzorky vzduchu se zplodinami z projíždějících vozidel. Ty míří do přístrojů, které zjišťují koncentrace částic. Sběr dat byl hotový poměrně rychle, jejich analýza však zabrala více než půl roku.
Pražský magistrát o boji se znečištěním z dopravy mluví delší dobu. V minulosti se objevil návrh na takzvanou nízkoemisní zónu v oblasti vymezené zhruba vnitřním okruhem, kam by nemohly starší vozy s vyššími emisemi. Z plánu sešlo kvůli odporu některých městských částí. Nyní magistrát připravuje opatření pro období smogových situací. Narazil však na problémy kvůli chybějícím objízdným trasám.
reklama