Poslanci mohli vidět problematická území na vlastní oči
Zástupce vedoucího CHKO Jiří Marek s ministrem Kužvartem, poslanci a novináři na začátku stezky podél říčky Kamenice. Foto: Lucie Domonkošová/EkoList
Zaměstnanci CHKO Labské pískovce provedli poslance soutěskou Kamenického potoka a ukázali jim i další místa, která by podle jejich názoru měla být součástí národního parku, ale v malé variantě zahrnuta nejsou. Hlavními odpůrci velké varianty jsou lesní hospodáři a myslivci. První poukazují na nepůvodní lesy, které jsou podle nich v současné době chráněny dostatečně, druzí by přišli o právo na soukromé honitby. " Ochrana daná režimem na úrovni CHKO v této oblasti nestačí", řekl na odpolední tiskové konferenci ministr Kužvart. " Je zde například zdroj vody pro Děčín a ochrana této zdrojové oblasti by mohla být nedostatečná." Dalším důvodem je podle ministra existence národního parku Saské Švýcarsko na německé straně hranic. " Naši němečtí kolegové mají podstatně větší pravomoce a to nám dělá problémy", uvedl zástupce vedoucího CHKO Jiří Marek. " Například v Německu na rozdíl od nás nedokrmují zvěř, a proto sem z jejich parku chodí jeleni, kteří tu mohou být zastřeleni. Němečtí ochránci si pak stěžují, že jim zde zabíjíme zvěř." Také hospodaření v lesích by mělo být jemnější, což národní park zajistí. Velkou variantu si přeje i většina místních obyvatel, důkazem je například zájem o sídlo správy národního parku. Své prostory nabízí hned pět obcí. Kužvart se zatím přiklání k sídlu v Krásné Lípě, jejímž největším konkurentem je Děčín. Podle starosty Krásné Lípy bude národní park příležitostí pro všechny. To také konstatoval ministr na odpolední besedě se starosty deseti dotčených obcí. Potvrdil jim, že se obce budou moci nadále rozvíjet a nebudou hospodářsky umrtveny.
Skupina doprovázející ministra Kužvarta nad soutěskou říčky Kamenice cestou do obce Mezná. Foto: Lucie Domonkošová/EkoList
Národní park České Švýcarsko by měl být za optimistického předpokladu vyhlášen 1. ledna 2000 a jeho zřízení by mělo stát přibližně 21 milionů korun.
reklama