Prachař: Nové dopravní stavby neblokuje ani ministerstvo, ani peníze. Problémem jsou kraje
„V oblasti vodních staveb chceme zjistit ve spolupráci s ministerstvem životního prostředí, v jakém stavu je dnes vydání EIA, které bylo započato v roce 2004 a dodnes nebylo dokončeno,“ řekl v pátek novinářům na tiskové konferenci Prachař. Proti stavbě plavebních stupňů u Děčína a Přelouče dlouhodobě protestují ochránci přírody. Podle nich je splavnění Labe dopravně neodůvodněné a ekonomicky neefektivní. Naopak bude mít negativní vliv na soustavu chráněných území Natura 2000 a povede k likvidaci mnoha cenných biotopů, například lužních lesů na Slavíkových ostrovech.
Jiné velké vodní dílo podporu ministra nemá. Podle Antonína Prachaře není na pořadu dne budování vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe. „Koridor je srdeční záležitost pana prezidenta Zemana. Při mém pohovoru během jmenování jsme se krátce tohoto tématu dotkli,“ říká Prachař. Podle něj jde o výrazně mezinárodní projekt, pokud nebude jasná dohoda s okolními zeměmi, nemá cenu o stavbě uvažovat.
Podle ministra dopravy je prioritou rychlé vybudování silniční a železniční sítě. „Jsme tranzitní zemí Evropské unie, ale doprava se nám vyhýbá. Nemáme tak adekvátní přísun finančních prostředků,“ tvrdí Prachař. Ty by se měly získávat zejména z mýta z nákladní dopravy. S tím souvisí otázka jeho navýšení. Podle ministra Prachaře musí být nástrojem pro financování nebo spolufinancování výstavby dopravní infrastruktury. „Nesmí být nástrojem, který by vážně ohrožoval proexportní politiku a výkon hospodářství a musí být kompatibilní s okolními zeměmi,“ říká Prachař. To jsou základní prvky mixu, podle kterého by ministerstvo mělo určovat budoucí zdražení mýta.
Rozšíření mýta musí Česká republika připravit k začátku roku 2017, do té doby nemá cenu podle ministra vést debatu o rozšíření mýta na další druhy silnic nebo vozidel. A v té době už musí být rozhodnuto, jaký systém výběru mýta bude používán, zda satelitní, nebo mikrovlnný.
Důvodem, proč se dopravní stavby nedaří budovat rychle, nejsou podle nového ministra peníze, ale jednání krajů, v jejichž kompetenci leží územní plány. Právě s nimi musí ministerstvo řešit nedokončené stavby, protože územní plány spravují kraje. To se týká například obchvatu Prahy, kde navíc do hry vstupuje velký zájem firmy Amazon.
Podle Prachaře to není ministerstvo, kdo blokuje výstavbu infrastruktury. „Máme tu 13 krajů, které mají v rukou územní plány a dokud neřeknou, kudy povede železnice, nemůžeme nic dělat,“ tvrdí ministr. Podle něj má stát na stavby i dost peněz. Na dopravní stavby je k dispozici více než 76 miliard, které je potřeba utratit za dva roky. „Chybí nám připravenost ty peníze vyčerpat, to musíme zrychlit. A to bez součinnosti krajů nepůjde,“ říká Prachař.
Změny by se měly dotknout Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Na něm by příští týden měl začít pracovat auditorský tým, který vybere celé nové vedení. Práce tohoto přípravného týmu by měla skončit nejdéle do dvou měsíců. Do té doby bude fungovat ředitelství s dočasně pověřeným vedením. „Není mojí vizí, že vyberu jednoho člověka do vedení a nechám ten podnik, aby fungoval, tak jak funguje. Potřebujeme vybrat celý tým,“ vysvětluje Prachař. Podle něj by bylo možné provést transformace ze současné právní formy příspěvkové organizace na státní podnik.
reklama