https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/praha-patrila-o-vikendu-sousedskym-slavnostem-a-cyklistum?ids%5Bx4d2c4d43ade8db5e70dc58fa7dce69e7%5D=1&sel_ids=1
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Praha patřila o víkendu sousedským slavnostem a cyklistům

24.9.2012 16:04 | PRAHA (Ekolist.cz)
Vůbec poprvé startovala cyklojízda na Václavském náměstí
Vůbec poprvé startovala cyklojízda na Václavském náměstí
Foto | Zdeňka Vítková / Ekolist.cz
Tradiční podzimní cyklojízdou, ulicemi a náměstími přeměněnými v pěší korza, kavárny, tržiště, místa her a setkávání, koncertní pódia či divadelní scény - tak oslavila v sobotu Praha další ročník Dne bez aut. Pražský pouliční festival "Zažít město jinak" zorganizovala v sobotu 22. září iniciativa Auto*Mat v hlavním městě již po sedmé.
 

Pouliční slavnosti se uskutečnily ve třiadvaceti pražských čtvrtí. Uspořádali je sami obyvatelé se svými sousedy a místními podniky a částečně ve spolupráci se sdružením Auto*mat. „O pořádání slavnosti je obrovský zájem. Oproti loňskému roku byl letošní festival více než dvakrát větší a očekáváme, že do budoucna dále poroste,“ uvedl hlavní produkční akce Jakub Hradilek z Auto*Matu.

Festival Zažít město jinak zahájila každoroční Velká podzimní cyklojízda. Letos se jí podle organizátorů zúčastnilo okolo čtyř tisícovek kolařů i koloběžkařů. Trasa pelotonu směřovala do zklidněné oblasti v Karlíně, dále po magistrále na Hlávkův most a zpět na Václavské náměstí, kde byla cyklojízda zakončena tradičním zvedáním kol nad hlavu.

„Cyklisté se stávají součástí pražské dopravy," tvrdí radní hlavního města Aleksandra Udženija (ODS), která nad akcí převzala záštitu. Cyklistickou dopravu ve městech podpořil v rámci Evropského dne mobility i ministr dopravy Pavel Dobeš. „Ministerstvo dopravy dokončuje přípravu nové Cyklostrategie, která chce zlepšit koordinaci mezi orgány státní správy, městy a obcemi. Chceme tím zvýšit podíl cyklistické dopravy zejména ve městech a zlepšit efektivitu při výstavbě cyklistické infrastruktury,“ dodal ministr s tím, že návrh Cyklostrategie by mohl být vládě předložen už na konci tohoto tohoto roku.

Už letos se Praha dočkala několika významných dopravních změn. „Poprvé můžeme nejen upozorňovat na problémy, ale ukázat také řešení, která se opravdu povedla,“ řekl Vít Masare z Auto*Matu. Nejlepším příkladem je podle něj plošné zklidnění většiny ulic Karlína mimo hlavní průjezdné trasy automobilové a veřejné dopravy. Základem je opatření nazvané „zóna Tempo 30“, ve které je maximální povolená rychlost snížena na 30 km/h.

Zóna Tempo 30
Zóna Tempo 30
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | Auto*mat

„Chceme, aby účastníci provozu přestali chápat vozovky jako silnice, kde silnější vyhrává, a začali je vnímat jako komunikace, tedy prostor, kde dochází k dialogu chodců, cyklistů i motoristů,“ řekl zástupce starosty Prahy 8 Michal Švarc. Zásadní změnou podle jeho slov je také obousměrný provoz jízdních kol ve většině ulic. „Ulice jsou v Karlíně dost široké, auto i kolo se vedle sebe bez problémů vejdou,“ vysvětlil Švarc.

„Rozvoj cyklistické dopravy závisí do značné míry na penězích. Zatímco loni bylo v rozpočtu Prahy k tomuto účelu vyčleněno pouze 14 milionů korun, na příští rok požadujeme 60 milionů na rozvoj infrastruktury a dalších 15 na její údržbu,“ uvedla předsedkyně Komise pro cyklistickou dopravu Rady hlavního města Monika Krobová Hášová. „Připravili jsme také projekt veřejné půjčovny kol, kterou již řada evropských metropolí má. Uvažujeme o třech stovkách výpůjčních stanic pro městská kola, nebo devadesáti stanicích elektrokol. Cena systému se v obou případech pohybuje kolem padesáti milionů korun,“ doplnila Monika Krobová Hášová.

Přes dvacet zón otevřených lidem, desítky aktivních organizátorů, stovky zapojených podniků a spolků podle mluvčí Auto*Matu Terezy Vohryzkové jasně ukazuje, že lidem záleží na tom, jak vypadají ulice v jejich okolí a jsou pro jejich proměnu ochotni vynaložit spoustu energie. „Součástí této proměny je i mnohem větší vůle budovat občanskou společnost a bojovat za změny, které zlepší kvalitu života Pražanů,“ dodala.


reklama

Zažít město jinak 2012

předchozí    další
Velká podzimní cyklojízda
Velká podzimní cyklojízda
Foto | Zdeňka Vítková / Ekolist.cz
Velká podzimní cyklojízda
Velká podzimní cyklojízda
Fantazii ve volbě dopravního prostředku se meze nekladly
Velká podzimní cyklojízda
Zažít město jinak 2012 - v Dejvicích
Zažít město jinak 2012 - v Dejvicích
Zažít město jinak 2012 - v Dejvicích
Zažít město jinak 2012 - v Dejvicích
Zažít město jinak 2012 - v Dejvicích
 
Zdeňka Vítková

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Agresivni pumpickari - 25. 9. 2012 - Rostislav Adam

No, cyklojízda je vlastně speciální využití komunikace, tedy něco jako demonstrace, i když ne zcela(má i jiný smysl, třeba společenské setkání). Je rozhodně menší zlo, než zábor komunikace pro rally, maratony atd. Navíc, řidiči možná neblokují prostor záměrně, ale zato jej blokují prakticky pořád, už tím, že vozidlo vlastní. Jejich potřeba prostoru je daleko větší než moje, nebo Vaše či kohokoliv jiného, kdo používá MHD, jezdí na kole, nebo prostě jen jdu pěšky a auto nevlastní.
Vyšehradský tunel: Ano, značka přikazuje, bohužel, kdyby se tak cyklisti chovali, tak by se řekněme kolem 16:00 ten chodníček celkem spolehlivě ucpal. Policajt by si ve Vyšehradském tunelu asi docela vidělal, ale jiný efekt by to nemělo, snad jen ten, že by onen policajt byl velmi neoblíbený.
Bohužel, jak jezdím na kole, tak vidím, že občas prostě dodržovat pravidla nelze. V Troji je třeba blbost nad blbosti, lávka je sice značená cyklostezka, ale ani milimetr se po ní jet nesmí. Díky tomu to nikdo nerespektuje, a pokud pojedete po ní rozumně(ne jako TDF), tak Vám tam prostě nikdo pokutu nedá. Nebo třeba úžasný les značek v Uherském Hradišti, kdy na jedné ulici je před každým vjezdem do garáže, respektive do vrat konec cyklostezky a v zápětí hned začátek. Asi taky nebudete slejzat a lézt na kolo co 10 metrů.
Co se týká úseku Mánes - Výtoň, tak momentálně je to pěší zóna s povoleným vjezdem cyklistů a vyznačeným průjezdem, dřív to byla "obytná zóna", tedy žádná cyklostezka, máte pravdu. Jediný úsek cyklostezky je nahoře od tunelu k železničnímu mostu. Bohužel, už se mi stalo, že řidič nevěděl, že tam prostě není cyklostezka, a chtěl mne tam hnát.
"Jenže na chodniku je vyznacen jakysi pruh pro kola, z cehoz agresivni cykliste nesmyslne vyvozuji svou prednost pred chodci. Najizdeji na ne, arogantne pokrikuji, chovaji se nebezpecne..."
Malá oprava, myslíte dole na náplavce jsou ty dlaždice, které tam byly dány kvůli cyklistům a jsou na nich malé pikťáky.
Těm, o nichž mluvíte se říká "Tour de France"(TDF). Musím říct, že mne, i ostatní lidi blízké A*M, či přímo lidi z toho sdružení, taky serou. Jednak zhoršují pohled na cyklisty, druh ohrožují všechny ostatní. Takovýhle lidi, kteří jedou naplno v místě, které to nedovoluje, jsou pro mne jako řidiči, kteří si prostor uzurpují jen pro sebe, jedou ve městě 70 či víc, ...(a někdy jsou to i titíž lidé).

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist