Prahu by na změnu klimatu mohli připravit také zahraniční vědci
"Projekt umožní rozpracovat adaptační strategii Prahy, která je v současnosti vytvářena odborem ochrany životního prostředí Magistrátu hlavního města Prahy, do konkrétního akčního plánu s projekty za podpory pracovníků z nejprestižnějších zahraničních výzkumných institucí a měst," uvedla radní pro životní prostředí Jana Plamínková (STAN/Trojkoalice).
Cílem je zvýšení odolnosti města vůči změně klimatu. Vlivem tepelného městského ostrova je v centru Prahy o dva až tři stupně vyšší teplota než na její periferii. To způsobuje zahušťování zástavby z materiálů, které do sebe kumulují teplo, jakými jsou například beton a asfalt. Teplotu dále zvyšuje intenzita dopravy a malé množství zeleně, která má schopnost zadržovat vodu a jejím vypařováním vzduch ochlazovat.
Možnými prostředky, kterými lze mírnit dopady uvedeného jevu, je posilování zelené a modré infrastruktury. Mezi tato opatření patří rozšiřování zeleně například i na střechy a fasády domů a zvyšování schopnosti terénu zadržet vodu.
Zvyšování teploty v metropoli dokládají naměřené teploty. Mezi lety 1911 a 1960 byla průměrná roční teplota v hlavním městě 9,1 stupně Celsia, od roku 1961 do 2010 průměrná roční teplota stoupla na 10,4 stupně. Loňská studie Univerzity Karlovy předpovídá do roku 2060 vzestup teploty v Česku o dalších 2,5 stupně Celsia.
UNaLab je projektem realizovaným v rámci výzkumného a inovačního programu Evropské unie Horizon 2020. Program je zaměřen na vědu a přenášení inovací na trh za účelem zlepšení života a ochrany životního prostředí. Pilotními městy projektu, který je podporován německou výzkumnou organizací Fraunhofer, jsou Eindhoven, Janov a Tampere.
V červenci pražská rada schválila strategii adaptace města na klimatickou změnu, která navazuje na Strategii přizpůsobení se změně klimatu v podmínkách České republiky, kterou v roce 2015 schválila vláda. V prosinci 2015 se magistrát připojil k mezinárodní iniciativě Mayors Adapt, která ji zavázala vypracovat strategii do ledna 2018.
reklama