Pravomoci krajů v zemědělství jsou zatím malé
Lepší situace je podle něj v oblasti lesního a vodního hospodářství. "Zde jsou naše pravomoci významné. V oblasti lesního hospodářství zabezpečujeme poměrně rozsáhlou oblast státní správy a rozhodujeme rovněž o poskytování dotací. Rozhodování o dotacích ale v praxi vypadá tak, že zatím pouze shromažďujeme žádosti, kontrolujeme jejich úplnost a dále je zasíláme ministerstvu zemědělství. To také nakonec rozhodne komu finanční prostředky přidělí a komu nikoliv. Ve vodním hospodářství do naší kompetence spadá vodohospodářské plánování, máme zásadní pravomoci v problematice příhraničních tokům a zabýváme se implementací směrnic Evropské unie," uvedl radní.
Důvodem současného stavu je podle jeho slov podoba zákona a zejména to, že kraje v současné době nedisponují vlastními rozpočty, tudíž nemohou rozhodovat o dotacích a ovlivnit tak například zemědělskou produkci. "Bez financí zkrátka nemůžeme přímo působit na zemědělskou politiku v kraji. Neexistují nástroje, jak určité formy zemědělství podpořit. Je to trochu paradoxní situace, protože zákon nám zároveň ukládá, abychom se o tyto oblasti starali. V krajích navíc stále existují okresní zemědělské agentury, které jsou financovány ministerstvem zemědělství a vykonávají část jeho pravomocí v zemědělské politice. Rozhodně musí být vyvíjen tlak na převod jejich kompetencí na kraje," dodal závěrem Jurčík.
reklama