Pražské matky chtějí zpřísnit pravidla provozu na silnicích
Jarmila Johnová (vlevo) a Romana Rozehnalová z Pražských matek argumentují tím, že nejvíce ohroženou skupinou na silnicích jsou chodci a zvláště pak děti. Foto: Jakub Kašpar/EkoList
Podle současné úpravy (vyhláška o pravidlech silničního provozu) může policie odebrat řidičský průkaz každému, kdo během tří let více než jednou závažně poruší dopravní předpisy. Podle návrhu, který bude na svém příštím zasedání po 16. květnu projednávat Poslanecká sněmovna už ve druhém čtení, by se možnost odebrat řidičák odvíjela od výše zaplacených pokut. Návrh totiž říká, že řidičské oprávnění může policista zabavit poté, co uložené pokuty v průběhu jednoho roku přesáhnou výši 15 000 korun. Maximální výše blokové pokuty je ale pouze 2 000 korun, automobilista tedy může více než sedmkrát závažným způsobem zhřešit proti pravidlům provozu, než přijde o řidičák. Podle Pražských matek je tento systém nejenom příliš benevolentní k přestupkům, které často mohou znamenat smrt, ale zároveň vede k dalšímu zesílení počtu pokusů o korupci v policii. "Lidé budou samozřejmě s policisty smlouvat o výši pokut a budou se snažit je podplácet, aby nepřišli o řidičský průkaz," bojí se Romana Rozehnalová. Pražské matky tedy navrhují, aby v zákoně bylo přesně vymezeno přesně kolik činí pokuta za konkrétní přestupky, aby se nevytvářel prostor pro korupci, a zároveň aby za některé z nich bylo možno odebrat řidičské oprávnění přímo.
Podle Pražských matek ani navrhovaná zákonná úprava neřeší nedůstojné postavení chodců. "Společnost si neuvědomuje, že chodci jsou také účastníky silničního provozu, navíc jsou nejohroženější skupinou," vysvětluje členka Pražských matek Jarmila Johnová. Podle ní je nutné, aby měl chodec na přechodu absolutní přednost. Pražské matky tedy navrhují takové znění zákona, které by přikazovalo řidiči před každým přechodem pro chodce zpomalit natolik, aby dokázal včas zastavit a nechat chodce přejít. "To není nic převratného ani nesmyslného," říká Petr Štěpánek z občanského sdružení Oživení. Podle Štěpánka lze příklad najít třeba na sousedním Slovensku, kde absolutní přednost chodců, kteří chtějí přejít přes bílou zebru, zavedli již před pěti lety spolu se snížením povolenné rychlosti v obci na 50 km/h.
"Oslovili jsme se svými připomínkami předsedy všech poslaneckých klubů," říká Romana Rozehnalová. Podle ní panuje shoda v názoru, že je třeba posílit práva chodců. "V názoru na větší přísnost při odebírání řidičských průkazů jsme ale konsensus nenalezli," uzavřela Rozehnalová.
reklama