Pražské matky nesouhlasí se změnami pravidel silničního provozu
Návrh zákona bude v úterý 27. 6. 2000 projednáván v parlamentu již v druhém čtení. Nejvýraznějších změn doznal zákon během jednání hospodářského, petičního a ústavně-právního výboru. Právě v posledně jmenovaném výboru došlo k nejvíce napadané změně. "Vypuštění paragrafu 90 by výrazně omezilo možnost odebírání řidičského oprávnění na základě opakovaného porušování pravidel," tvrdí Romana Rozehnalová z PM, zároveň dodává, že by tak prakticky došlo k odstranění nejúčinnějšího prostředku prevence nehod na silnicích. Změnu v zákonu naopak brání zpravodaj zákona Pavel Němec. "Ústavně-právní výbor chápe odebrání řidičského oprávnění především jako trest, který musí vycházet z rozhodnutí správního orgánu nebo nezávislého soudu podle přestupkového či trestního zákona," vysvětluje Němec. Pro Rozehnalovou je takové řešení nepřijatelné: "Ztrácí se preventivní charakter postihu. K odebrání řidičského průkazu může dojít až ve chvíli, kdy se něco stane, v podstatě až někoho přejedete a to už je pozdě." Podle Rozehnalové by byl přijatelným řešením tzv. "bodový systém", který by pomocí trestných bodů monitoroval četnost provinění řidičů.
Kritiku Pražských matek podpořili i odborníci. Vlasta Rehnová z Centra dopravního výzkumu na dnešní tiskové konferenci kritizovala především záměr uvolnění rychlostních limitů. Zákon totiž předpokládá zvýšení rychlosti v obytné zóně z 20 km/h na 30 a v obci v nočních hodinách z 50 km/h na 70. Zároveň by se nejvyšší dovolená rychlost na dálnici 130 km/h měla stát pouze doporučenou a tak podle Rehnové prakticky neomezenou. "Přitom zvýšení bezpečnosti na silnicích v souvislosti s omezením rychlosti je letitý empiricky doložený fakt," říká Rehnová.
Kritice neušlo ani omezení chodce na přechodu, který podle nového zákona musí dát zřetelně najevo, že chce přechodu použít. "Naopak požadujeme, aby měl chodec na přechodu jednoznačně deklarovanou přednost a řidič, aby byl povinen zpomalit před přechodem na rychlost bezpečnou k zabrždění," říká s důrazem další Pražská Matka Jarmila Johnová.
Na zákonnou nedostatečnost ČR a nedostatečnou prioritu dopravních norem u zákonodárců upozornil Václav Špička z Autoklubu ČR. "Pro bezpečnost silničního provozu je také nutné, schválit již dlouhou dobu připravované zákony o autoškolách a tzv. technický zákon," upozornil Špička.
Pražské matky oslovili poslance se svými připomínkami již dlouho před jednáním výborů. Ale jejich snaha zůstala až na výjimky bez reakce. "Byla jsem velice zklamaná nezájmem zvolených zástupců o názory občanů. Připravované uvolnění pravidel silničního provozu mě zklamalo ještě více," říká Romana Rozehnalová, "jakoby 71 735 mrtvých a těžce zraněných na silnicích od roku 1990 do roku 1999 nebylo alarmujícím číslem."
reklama