https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/prazsky-dopravni-podnik-bude-odstranovat-plevel-horkou-parou-namisto-chemickych-latek
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Pražský dopravní podnik bude odstraňovat plevel horkou párou namísto chemických látek

16.10.2019 00:27 | PRAHA (ČTK)
Pražský dopravní podnik (DPP) začne odstraňovat plevel mezi tramvajovými kolejemi pomocí horké páry namísto chemických látek. / Ilustrační foto
Pražský dopravní podnik (DPP) začne odstraňovat plevel mezi tramvajovými kolejemi pomocí horké páry namísto chemických látek. / Ilustrační foto
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | M. Pecuch / plzen.eu
Pražský dopravní podnik (DPP) začne odstraňovat plevel mezi tramvajovými kolejemi pomocí horké páry namísto chemických látek. Pára způsobí, že rostlina přestane přijímat vodu a během několika dnů uschne. Novinářům to dnes řekl primátorův náměstek Adam Scheinherr (Praha Sobě), zástupci DPP a představitelé společnosti Mira expert. Dopravní podnik se zároveň rozhodl vysazovat mezi koleje rozchodníky namísto travnatých pásů, které využíval dosud.
 

"Inspiroval jsem se v Hradci Králové, kde začali odstraňovat plevel, myslím, minulý rok, právě horkou párou. Na základě toho jsem to inicioval. Chceme také jít tím udržitelným způsobem odstraňování plevele bez glyfosátů," řekl Scheinherr.

Voda, kterou jsou plevelné rostliny zkrápěny, má 98 stupňů Celsia. "Té rostlině stačí už nějakých 60 stupňů, aby docházelo k bílkovinovému šoku a následnému rozpadu buněčných stěn. Takže rostlina po několika dnech usychá. Princip je hodně podobný jako ten chemický, akorát tam žádná chemie není," řekl Miroslav Matyáš z firmy Mira expert.

V případě, že má rostlina větší kořenový bal, tak se její stříkání horkou párou po několika dnech opakuje. Trysky a přesnost zaměření podle Matyáše umožňují, že nejsou zničeny všechny rostliny. "Jde rozdělit, které části vezmete a které ne, takže to není tak, že začnete něco stříkat všude okolo, ale přesně zkrápíte místa, kde se plevele chcete zbavit," řekl.

DPP se pak na tramvajové trati nedaleko stanice metra C Ládví rozhodl zkušebně vysázet rozchodníky či opuncie. Důvodem jsou klimatické změny a velká sucha. Dosud byly mezi koleje dávány trávníky, které ale nejsou tak odolné jako rozchodníky. Navíc na rozdíl od trávníku tento zelený povrch nevyžaduje takovou míru závlahy jako trávník a není nutné jej sekat.

DPP je největší městskou firmou, která zaměstnává téměř 11.000 lidí. V Praze provozuje tramvaje, metro, autobusy a lanovku.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist