Pražský obchvat je priorita, říká Vít Bárta
Na tiskové konference, která se konala přímo na ulici na pražských Vinohradech, debatoval Vít Bárta s Aleksandrou Udženija z Městské části Praha 2, Michalem Křivohlávkem z Auto-Matu a třemi velvyslanci – Ole M. Moesbym z Dánska, Ferdinandem Trauttmansdorffem z Rakouska a Janem C. Hennemanem z Nizozemí. Tématem byla automobilová a cyklistická doprava v Praze, magistrála a tunel, který by měl část magistrály dostat pod zem.
Podle Bárty je pro Prahu nedostavěnost okruhu omezující a chce mu věnovat maximální pozornost. „Nicméně jako ministr dopravy nemohu ovlivnit to, jak bude postupovat magistrát hlavního města,“ řekl Vít Bárta
Aleksandra Udženija prohlásila, že Praha 2 je rozhodně proti projektu krátkého tunelu u Národního muzea, který by na 800 metrech měl svést magistrálu pod zem. „Je to řešení, které zničí jedinou zeleň v okolí - Čelakovského sady,“ prohlásila Udženija. Praha 2 podle jejích slov podporuje vybudování tunelu dlouhého, od Národního muzea k Nuselskému mostu. Krátký tunel by měl vyjít na 10 miliard, dlouhý tunel by stál 19 miliard. „Praha 2 si nechala o Metroprojektu zpracovat projekt. A díky tomu víme, že to jde technicky realizovat a že v cestě tunelu nic nepřekáží,“ prohlásila Udženija.
Michal Křivohlávek z Auto-Matu prohlásil, že magistrála v Praze je problém dlouhý jen 10 kilometrů. „Než se odkývne jakýkoliv tunel, mělo by se promyslet, co to bude znamenat pro další pražské části.“
Narodili se na kolech
Všichni velvyslanci pocházejí ze zemí, kde má cyklistika jako součást dopravy tradici. „My jsme se na kolech narodili,“ řekl Jan Henneman z Nizozemí. „Na kole jezdí i ministři zcela běžně“. Podle Hennemana by cyklistům v Praze pomohli i drobné úpravy. „Například u pevných schodů v metru by šlo udělat u strany žlábek, kterým by cyklista kolo vyvedl a nemusel ho vynášet,“ doporučil Henneman.
„V Kodani jezdí na kole 25 % obyvatel. Nejde o sportovce, kteří si v neděli vyjedou na výlet, ale lidi, kteří jedou na nákup, do školy, vezou děti do nebo ze školy. Různí lidé a různé profese,“ řekl Ole Moesby z Dánska. Ferdinand Trauttmansdorff z Rakouska řekl, že dopravní řešení z jednoho města nelze bez rozmyslu přenést na město jiné. „Ale v mnohém se dá inspirovat,“ řekl Trauttmansdorff.
reklama