Předvolební anketa EkoListu: odpovědi ČSSD
Článek je součástí předvolebního informačního servisu EkoListu. Podívejte se rovněž na:
|
Na anketu odpovídal Petr Petržílek, stínový ministr životního prostředí ČSSD.
Garanty ČSSD za příslušné oblasti jsou Petr Petržílek (ŽP), Jan Mládek (ZE) a Pavel Švagr (D).
Zahájení EDR podpoříme. Na jedné straně dojde k navýšení spotřební daně z fosilních a dalších neobnovitelných paliv a energie z nich vyrobené tak, aby v roce 2017 sazby odpovídaly nákladům na odstranění negativních dopadů (např. náklady na zdravotní péči). Na druhé straně zvýšené náklady na energii budou kompenzovány pracujícím občanům snížením nejnižších sazeb z daní z příjmů fyzických osob, důchodcům provedením odpovídající valorizace důchodů a ostatním zavedením doplatku na bydlení (od příštího roku nezahrnuje pouze nájemné, ale i náklady na energii). Reforma bude provedena tak, že nízko a středně příjmové domácnosti nebudou na ekologickou daňovou reformu doplácet, při ekologickém chování budou naopak zvýhodněny.
Ano, podpoříme, a to vytvořením podmínek pro nárůst kontejnerové dopravy o 50%. Proto chceme:
Výhledově celoplošně zpoplatnit silniční dopravu elektronickým mýtným s diferencovanými sazbami i dle emisní třídy vozidel
Dotační politikou s využitím fondů EU obnovit a vybudovat desítky dalších logistických center (překladišť)
Systémově kontrolovat povolené hmotnosti nákladních vozidel
Zlepšit plavební podmínky na Labi výstavbou plavební komory v Přelouči a plavebním stupněm Děčín s cílem zajistit po Labi přepravu 4,5 mil.tun nákladu ročně
Více a celoročně omezit provoz kamiónů po dálnicích a silnicích I. tříd o víkendech.
Ano, podporujeme německý návrh na povinné zdanění leteckého benzínu v rámci ekologických daní.
Ne, jsme proti vydání takové směrnice. Kdyby přesto proti naší vůli k jejímu prosazení došlo, zavedeme odpadovou kauci, zavedeme a budeme diferencovat poplatky za využití dle dovozní vzdálenosti a prosadíme povinnost původce sledovat odpad po jeho odstranění či využití.
Hodláme se inspirovat úspěšností německého projektu zálohování PET láhví. V případě, že se německá cesta ukáže jako správná a v případě vyloučení znevýhodnění malých obchodů systém do konce volebního období zavedeme.
Ano, jedná se o rozšíření těchto práv, a to prostřednictvím zřízení regionálních Sdružení životního prostředí. Vznikem těchto právnických osob bude doplněn princip občanské iniciativy, neboť statutárními orgány těchto právnických osob by byli všichni členové (zpravidla občanská sdružení). Jediné omezení by spočívalo ve vymezení pravidel řešení sporů v případech, kdy jménem Sdružení vystupuje více těchto občanských sdružení v téže věci.
Neopomenutelný je v této souvislosti i regionální charakter těchto sdružení. V praxi by úloha agentur spočívala v aktivní legitimaci při vymáhání ekologické újmy a v některých dalších řízeních před správními soudy. Nepředpokládáme nahrazení účasti NGOs v řízeních podle složkových právních předpisů (zejména zákona o ochraně přírody a krajiny, vodního zákona a zákona o GMO, podaří-li se prosadit jeho novelu).
Samozřejmě, že omezování skleníkových plynů je předmětem zájmu ČSSD. Za tímto účelem jsme prosadili do naší legislativy významný ekonomický nástroj spočívající v obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů. Zdokonalením tohoto nástroje chceme dosáhnout stimulace k permanentní technické modernizaci jak těch podniků, které by byly nuceni povolenky nakupovat (v důsledku vize ekonomické ztráty), tak i těch, které prodejem povolenek získají prostředky k dalšímu zvyšování ekologické účinnosti. Proto primárně chceme do příslušného zákona zakotvit povinnost použití výnosu z prodeje povolenek na ekologická opatření. Pro nás je důležitý konečný efekt.
Kvůli budování dopravních staveb ano, kvůli budování průmyslových zón na zelené louce nikoliv.
Pokud jde o vyhlášení území NATURA 2000 podle směrnice o stanovištích ano naplníme rozsah stanovený vládou ČSSD schváleným nařízením vlády, pokud jde o vyhlášení dosud nevyhlášených ptačích území preferujeme užší variantu.
reklama