https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/predvolebni-anketa-ekolistu-odpovedi-kscm
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Předvolební anketa EkoListu: odpovědi KSČM

13.5.2006 08:07 | PRAHA (EkoList)
V předvolební anketě EkoListu jsme oslovili pět stran, jejichž zástupci mají podle předvolebních průzkumů největší šanci zasednout na příští čtyři roky ve Sněmovně. Všem stranám jsme položili stejných 10 otázek. Odpovědi měly vyjadřovat oficiální postoje politické strany a bylo na oslovených stranách, koho konkrétně jejich zodpovězením pověří. Položené otázky směřují ke konkrétním problémům a tématům, které se neobjevují v předvolebních programech. Jako druhé v pořadí zveřejňujeme odpovědi KSČM.
 

Článek je součástí předvolebního informačního servisu EkoListu. Podívejte se rovněž na:

Koho by Vaše strana nominovala na posty ministerstva životního prostředí, zemědělství a dopravy?

KSČM nepředpokládá účast v příští vládě, ale samozřejmě má odborníky schopné pro tyto resorty, odborným mluvčím do voleb je Marta Bayerová, po volbách je to otázka nového poslaneckého klubu KSČM.

Podpoří vaše strana zahájení ekologické daňové reformy v následujícím volebním období? Jak by taková reforma měla konkrétně vypadat?

Samozřejmě podpoří, jde o jednu z našich priorit našeho rudozeleného volebního programu. Jen tak se dá dosáhnout plošného snížení energetické a materiálové náročnosti výrobní sféry i potřebné změny životního stylu směrem k menšímu plýtvání zdroji. EDR musí být především sociálně únosná – tvrdíme, že musí být třikrát neutrální, a to v následujícím pořadí: neutrální pro občany (i s využitím sociálních kompenzací), neutrální pro obce (aby nebyly „bity“ zejména menší obce) neutrální pro státní rozpočet.

Podpoříte přesun přepravy zboží ze silnic na železnici? Pokud ano, jaké konkrétní nástroje by měly být použity

Ano, jde o jednu z našich hlavních priorit. Zejména zvýšením zdanění silniční dopravy (vozidel, motorových paliv a používání silnic) a zvýšením investic do železniční dopravy (nejen do infrastruktury, ale i do kvality jejích služeb). Poměr investic do železniční a do silniční dopravy je třeba oproti současnému stavu obrátit.

Podporujete zdanění leteckého benzínu spotřební daní stejně, jako jsou zdaněna jiná fosilní paliva?

Otázka je zřejmě chybně položena. Má jít zřejmě o zdanění leteckého benzínu a zejména kerosinu ekologickou daní, konstruovanou obdobně jako je konstruována spotřební daň. Jiná fosilní paliva než automobilové benzíny a motorová nafta dosud v ČR zdaněna nejsou. Podpoříme zdanění leteckých paliv srovnatelné se zdaněním automobilových benzínů. To je nutno vyjednat celosvětově anebo alespoň jako první krok v rámci Evropské unie – jako vnitřní opatření v Česku by to nemělo valný smysl.

Podporuje vaše strana dovoz komunálního odpadu na území České republiky za účelem spalování?

Dovoz odpadů do Česka za účelem spalování i skládkování KSČM zásadně odmítá.

Podpoří vaše strana zavedení povinného zálohování nevratných obalů na nápoje?

Podpoří. Přesněji řečeno asi nepůjde o zálohu (když se obal nevrací), ale o zatížení výrobce poplatkem za likvidaci obalu, resp. za poškození životního prostředí.

Chce vaše strana provést nějaké změny v právní úpravě zapojení veřejnosti do rozhodování o otázkách životního prostředí? Hodláte tato práva spíš rozšiřovat, nebo omezovat?

Spíše rozšiřovat, zejména na úseku správních řízení a využívání moderních technologií pro co nejrychlejší poskytování co nejúplnějších informací veřejnosti.

Podporuje vaše strana omezování emisí skleníkových plynů včetně postupného snižování množství povolenek pro český průmysl v rámci evropského obchodování s emisemi?

Omezování emisí skleníkových plynů považujeme za vysoce aktuální úkol. Zvolený mechanismus snižování množství emisních povolenek považujeme za málo efektivní. Bude-li i nadále uplatňován, jsme pro postupné snižování množství emisních povolenek na CO2 pro český průmysl v rámci evropského obchodování s emisemi. Co nejdříve je nutno celosvětově vyjednat ještě silnější omezení emisí než ukládá Kjótský protokol.

Podporujete vyvlastňování majetku (pozemků a staveb) kvůli budování dopravních staveb a průmyslových zón?

V případě výstavby dopravních komunikací není vyhnutí. V případě výstavby průmyslových zón je třeba je rozlišovat podle významu. U těch nejvýznamnějších se případného vyvlastňování majetku nelze předem vzdát. U běžných průmyslových zón by se vyvlastňování nemělo uplatňovat. Přednost by však měla mít revitalizace opuštěných průmyslových areálů (brownfields).

Podporuje Vaše strana vyhlášení sítě chráněných území Natura, tak jak je navrhlo Ministerstvo životního prostředí?

Ano, nepovažujeme je za omezení, ale za pozitivum i pro ekonomiku (cestovní ruch).


reklama

 

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist