Předvolební anketa EkoListu: odpovědi Strany zelených
Článek je součástí předvolebního informačního servisu EkoListu. Podívejte se rovněž na:
|
Rozdávání postů pokládáme v tuto chvíli za předčasné.
Ano. Prosazujeme ekologickou daňovou reformu (EDR) s cílem přesunout zátěž ze zdanění lidské práce ke zdanění energií a perspektivně i užití motorových vozidel. Dodatečný výnos ze zdanění elektřiny, tepla, uhlí, zemního plynu a leteckého benzínu bude využit ke snížení odvodů sociálního a zdravotního pojištění. Reforma bude fiskálně neutrální. Celková daňová zátěž se nezvýší, ale přesune se z přímých daní k daním nepřímým.
Hlavním cílem našeho konceptu ekologické daňové reformy je vytvořit dlouhodobý a trvalý tlak na snížení škodlivých emisí a snížení poptávky po energiích a fosilních palivech. Reforma vytvoří silné ekonomické impulsy pro vývoj a aplikaci nových environmentálně šetrnějších technologií např. obnovitelných zdrojů energií při výrobě elektřiny a tepla, perspektivně využití biopaliv, zemního plynu, vodíku a hybridních pohonů v automobilové dopravě.
Rozhodně. Prosazujeme celoroční zákaz jízdy kamiónů od pátku 15:00 hodin do neděle 24:00 hodin a převedení kamiónů na železnici. Jen během 6 měsíců po vstupu ČR do EU stoupla intenzita tranzitní kamionové dopravy o 50 % a očekává se nárůst až o dalších 30 % během příštího volebního období. Řidiči nákladních automobilů měli v roce 2005 na svědomí 136 mrtvých. Za posledních 12 let extrémně vzrostly emise z nákladní dopravy (emise hlavního skleníkového plynu CO2 vzrostly o 250 %, pevné částice o 200 %), potenciál kombinované kontejnerové dopravy je zatím nevyužit. Máme 50 % volné kapacity železnice, zatímco dálnice jsou ucpány kolonami kamionů. Pro rozvoz zboží chceme nabídnout kvalitní alternativu – železniční a kombinovanou dopravu.
Absolutní prioritou naší dopravní politiky je výstavba veřejných překladišť (logistických center) pro převedení kamionů na železnici. Jejich finanční podpora napomůže tomu, aby se náklad co nejdelší část své cesty vezl vlakem. “Kamiony na železnici“ budou mít povoleno jezdit i během víkendů. Kombinovaná doprava musí být ekonomicky výhodnější než silniční nákladní doprava (změna ve struktuře silniční daně, využijeme Evropské fondy na podporu kombinované dopravy).
Ano. Prosazujeme snižování závislosti na ropě a ropných produktech. Hlavní cíl ekologické daňové reformy vidíme ve vytvoření dlouhodobého a trvalého tlaku na snížení poptávky po energiích a fosilních palivech.
Zelení jsou proti dovozům komunálního odpadu ze zahraničí. Odpad by měl být zpracováván co nejblíže místu svého původu. Vývozem odpadu původce přenáší odpovědnost za jeho likvidaci na někoho dalšího. Zanechávání odpadu v krajině a neřízené odkládání na území státu je nepřípustné.
Provozovatelům spaloven v České republice i odpadářským firmám v Německu a Rakousku se vyplatí likvidovat odpad u nás, protože je to levnější. Masivní dovozy odpadu jsou reálnou hrozbou. Spalovny v Liberci a v Praze - Malešicích již podaly žádosti na dovoz cca 100 tis. tun komunálního odpadu z Německa. Znamenalo by to další kamiony na silnicích a další nebezpečné látky ze spaloven, například dioxiny v popelu. Nechceme se stát popelnicí Evropy, kde za nízké náklady firmy likvidují odpad na náš úkor. Společně se zelenými poslanci v Evropském parlamentu budeme také postupovat proti návrhu nové směrnice, která by legalizovala vývoz odpadu za hranice za účelem jeho pálení.
Každý den v České republice vyhodíme 5,5 milionu plastových lahví na jedno použití. Po vzoru Německa nebo Slovenska chceme zavést povinné zálohování i jednorázových lahví, které bude průmysl motivovat k vyšší recyklaci. Ale to nestačí. Místo recyklace je nejlepší lahve znovu použít. Tím ušetříme nejen suroviny a energii ale i náklady na výrobu nové PET lahve, které hradí spotřebitel. Zavedeme 80 % nápojů ve vratných zálohovaných lahvích do roku 2010. Dosáhneme toho nejen zákonem, ale i vytvořením lepších podmínek pro používání vratných lahví. Nejde o to, nahradit PET obaly skleněnými, nýbrž jednorázové lahve, třeba z lehkého plastu, zálohovat. Vratná zálohovaná láhev se stane výhodnější jak pro spotřebitele, tak pro výrobce.
Zapojení veřejnosti do ochrany životního prostředí bylo pro nás vždy klíčovou otázkou a tou také zůstává. Práva veřejnosti vyslovit se k problémům životního prostředí a možnost veřejnosti nakládání s nimi ovlivnit budeme chtít dále rozšiřovat.
Pro nás je cílem je snížit emise skleníkových plynů o 50 % do roku 2050. Prosazujeme definování maximálního globálního růstu průměrné teploty ovzduší o + 2°C ve srovnání s předindustriální úrovní. Prosazujeme zahrnutí emisí z mezinárodních letů a plaveb do cílů snižování emisí skleníkových plynů. Spolu s evropskými zelenými a v souladu se společným prohlášením ministrů životního prostředí EU25 prosazujeme snížení emisí skleníkových plynů o 50 % do roku 2050 ve srovnání s rokem 2000.
Obchodování s emisemi musí sloužit ke snížení emisí, ne naopak. Českým podnikům zapojeným do systému emisního obchodování je rozhodnutím vlády z r. 2005 umožněno zvýšit emise oxidu uhličitého v průměru o téměř 10 %. Vláda na papíře lehce formuluje závazky zlepšování klimatu, ale v reálu umožňuje podnikům zvýšit emise oxidu uhličitého a ještě profitovat z prodeje emisních povolenek. Emisní obchodování a národní alokační plán chápeme jako flexibilní mechanismus sloužící ke snížení emisí skleníkových plynů. Budeme principiálně prosazovat takovou alokaci povolených emisí, která povede k celkovému snižování emisí skleníkových plynů u nás.
Budeme vystupovat proti vyvlastňování soukromých pozemků za účelem prodeje soukromým investorům a proti pokusům státu sanovat z veřejných prostředků krachující soukromé podniky.
I přes celkově neuspokojivý stav přírodního prostředí v ČR je u nás převážná část přírodně hodnotných území chráněna. Chybí vyhlásit některé chráněné krajinné oblasti (CHKO) a zajistit vytváření soustavy evropsky významných chráněných území Natura 2000.
Chceme rozšířit počet chráněných krajinných oblastí. Ten by se měl zvýšit ze současných 25 na nejméně 30, a to vyhlášením CHKO Novohradské hory, Brdy, Střední Poohří – Doupovské hory, Západní Krušné hory, Dolní Poorličí a Dolní Pomoraví (oblast soutoku Moravy a Dyje). Lepší územní ochranu si zaslouží také Česká Kanada (Kunžacko a Javořická vrchovina) a Chřiby. Stejně tak je důležité dokončit v České republice evropskou síť lokalit Natura 2000. Součástí programu pro všechna chráněná území je i podpora citlivé péče o ně. Zavedeme transparentní a efektivní systém vyplácení náhrad za újmu způsobenou z titulu ochrany přírody.
reklama