Přerov se bojí, že nové posuzování oddálí stavbu poslední části dálnice
Příprava stavby úseku dálnice D1 mezi Přerovem a Říkovicemi jde do závěrečné fáze a stát vykupuje poslední pozemky. Primátor Přerova Vladimír Puchalský (Společně pro Přerov) ale uvedl, že EU požaduje nové posudky vlivu stavby na životní prostředí EIA. "Jejich pořízení by zbrzdilo stavbu až o tři roky, což je pro nás nepřijatelné," sdělil dnes ČTK Puchalský.
Podle něj je dopravní situace v Přerově katastrofální a dálniční obchvat je třeba co nejrychleji postavit. "Vím, že kompetentní státní orgány v této věci jednají se zástupci Evropské komise. Chci tímto dopisem podpořit, aby při těchto jednáních zvítězil zdravý rozum a stavba dálnice D1 nebyla zastavena. Na dokončení dálnice je vázána další spousta synergických projektů, které mají fatální význam na rozvoj našeho města," upozornil primátor.
Ministerstvo dopravy podle vedoucího odboru koncepce a strategického rozvoje přerovského magistrátu Pavla Galy připravuje krizový scénář pro případ, že by EU neslevila ze svých požadavků a trvala na nových posudcích EIA. "Z jednání vyplynulo, že pokud by, čistě hypoteticky, byl problém s posudkem a nastaly by potíže s čerpáním financí z evropských zdrojů, mohla by být tato stavba financována z národních zdrojů. V tuto chvíli je to ale pouze hypotéza," podotkl Gala.
Rychlá dostavba úseku dálnice D1 u Přerova je důležitá nejen kvůli přetížené dopravě v centru města, ale také z pohledu plánované strategické zóny na bývalé vrtulníkové základně v Bochoři, která se bez napojení na kvalitní dopravní infrastrukturu neobejde. Úřady již zahájily přípravu budování zóny, do které chtějí přilákat velké investory.
Na celé D1 v délce 377 kilometrů z Prahy přes Brno a Ostravu do Polska chybí dobudovat jen úsek z Říkovic do Lipníku nad Bečvou na Přerovsku, který měří 24 kilometrů. V létě začala stavba úseku mezi Lipníkem a Přerovem, na nějž má navázat poslední chybějící část z Přerova do Říkovic.
reklama