Primátor Kasl má oslí uši
S tunelem k Ústavnímu soudu
Vrchní soud tehdy vyložil, že na velkokapacitní stavby silničního okruhu by se měl vztahovat zákon o posouzení vlivu staveb na životní prostředí (zákon č. 244/1992 Sb., tzv. EIA). "Město se tomu vytrvale brání, protože by muselo přihlédnout k názorům veřejnosti," komentoval soudní rozhodnutí právník a člen Společnosti pro trvale udržitelný život Petr Kužvart. "Toto stanovisko může působit velmi účinně i do budoucna a změnit tak jednání města, které soudní výklad dosud okázale ignoruje," dodává Kužvart.
Názory představitelů magistrátu na rozhodnutí se různí. "To, že stavby budou posuzovány z hlediska dopadů na životní prostředí je správné," myslí si ing. Paleček z odboru dopravy. "Podle mého názoru, může mít okruh, pokud bude dostavěn, pouze kladný dopad na ekologii," upřesňuje Paleček. Vedoucí odboru městského investora Jozef Macko má však jiný názor. "Ústavní soud pouze stanoví, že hlavní město není účastníkem řízení. Nezabýval se tedy našimi věcnými námitkami. Z jeho rozhodnutí tedy nelze usuzovat, že by podpořil náš výklad, nebo tvrzení pana Kužvarta." Macko již dříve uvedl, že na stavbu celého městského silničního okruhu se zákon č. 244/1992 Sb. nevztahuje.
Návrh dopravního řešení územního plánu hlavního města se nelíbí Evě Rázgové z Ústavu pro ekopolitiku. "Nevhodně navržené silniční okruhy nasají do města další velkokapacitní dopravu s intenzitou stejnou nebo vyšší, než má v současnosti severojižní magistrála," řekla Rázgová zpravodaji ČTK.
Primátor Kasl má oslí uši
O územním plánu jednalo 24. června pražské zastupitelstvo. Zástupci ekologických iniciativ, které se proti současné podobě územnímu plánu brání, předali ráno před jednáním primátoru Kaslovi (ODS) papírové oslí uši. "Uši mají Janu Kaslovi napomoci, aby lépe naslouchal připomínkám ekologů", řekl Karel Čapek ze Společnosti Šáreckého údolí. "Občanská sdružení podala k návrhu územního plánu připomínky a dodnes nedostala žádnou odpověď," dodal Čapek. Sdružení měla mít podle Čapka své zástupce v komisi, která územní plán projednává. "Zatím jsme nebyli k jednání připuštěni, jinak vypadají slova a jinak realita," řekl Čapek zpravodaji ČTK.
Změna trasy severojižní magistrály je již letitým snem Pražanů. Na snímku magistrála před Národním muzeem.
Ilustrační foto: Jakub Kašpar/EkoList
Přímá demokracie?
Odpoledne se před budovou magistrátu na Mariánském náměstí konala také protestní demonstrace. Na manifestaci přišel i opoziční zastupitel Martin Bursík (KDU-ČSL). "Realisticky si myslím, že na radnici není politické prostředí, aby byl plán přepracován, a je tlak na jeho přijetí," řekl shromážděným Bursík. Podle něj by se muselo vyměnit vedení radnice i pracovníci útvaru rozvoje města, kteří na návrhu pracují. Bursík pozval demonstranty na jednání. Lidé s transparenty "O nás bez nás", "Cesta špatným směrem" nebo "Kasl zhasl" se přesunuli do budovy a začali skandovat "Dálnice dál od Prahy."
Primátor Kasl je vyzval, aby se utišili. "Toto není fotbalové utkání ani korida," řekl primátor. Bursík za potlesku protestujících navrhl zahrnout do jednání bod, ve kterém by zástupce sdružení vystoupil se čtvrthodinovým projevem. S tím Kasl nesouhlasil. "Nepřihlásil jste se před projednáním dalšího bodu, navíc všichni zastupitelé dostali od ekologů dopis s jejich požadavky," řekl Bursíkovi. Nedělám to kvůli politické exhibici, reagoval zastupitel. Zastupitelé nakonec o vložení bodu do jednání hlasovali, Bursíkův návrh však neprošel. Ekologové začali pískat, dupat a tlouci do lavic na výraz nevole. Zastupitel Petr Bratský (ODS) navrhl, aby mohl zástupce ekologů vystoupit na zářijové schůzi, na jejímž programu je projednávání územního plánu, s čímž Kasl souhlasil.
Praha nový obchvat potřebuje, jinak jí hrozí dopravní kolaps. Na tomto faktu se shodují všechny strany sporu. Liší se však představy o konkrétní realizaci jednotlivých částí obchvatu.
Okruh nebo rošty?
Existují dvě základní varianty řešení automobilových komunikací. První z nich je tzv. roštový systém, který je založen na pravoúhlém křížení dopravních tepen, jež mají stejné parametry na okraji města i v centru (je to model rozšířený v USA). Druhý radiálně okružní tvoří systém městských a vnějších okruhů, spojených radiálami. Tento systém je použit v Paříži a Londýně. Praha díky své poloze v hlubokých údolích vždy inklinovala spíše k systému roštovému. Plán nového okruhu se skládá ze dvou částí. První, městský okruh, by měl ochránit centrum od dopravních návalů, zatímco druhý, silniční, by měl tvořit spojnice mezi dálnicemi a odvádět nákladní dopravu mimo město.
Pramenem sváru se stalo hned několik částí. Například napojení již zmíněného tunelu Mrázovka na Barrandovský most, kde podle ekologických aktivistů dojde k předimenzování těchto komunikací a k přílišnému zatížení Smíchova dopravou.
Stejně nejsou peníze
Sporným bodem je i jihovýchodní část okruhu. Proti tzv. jihovýchodní krátké variantě, která měla vést okolo Milíčovského lesa, sídliště Petrovice a přes Horní Měcholupy, ostře vystoupili místní obyvatelé. Navrhují delší trasu přes Jesenici, Lipany a Uhříněves. Převážně obyvatelé čtvrtí, dotčených touto částí okruhu, se 24. června účastnili demonstrace před magistrátem. "Magistrát argumentuje zlepšením dopravní situace, ale hlavním důvodem je napojení na hypermarkety, které zde mají vzniknout," řekl EkoListu ing. Jan Klika z ministerstva životního prostředí (MŽP).
Celý okruh by měl být dostavěn do roku 2010. Podle Štěpána Boháče z Hnutí DUHA to ale vypadá, že se termín posune na stavbu není dost finančních prostředků.
reklama