Prioritou Libereckého kraje je silnice R 35
Dopravní napojení směrem na Hradec Králové a Pardubice je podle Suchomela špatné po železnici i po silnici a brzdí další rozvoj dotčených území. V současné době pracovníci kraje podle něj studují dvě varianty dopravního spojení. Severní obchází Turnov, prochází údolím Jizery a dotýká se chráněných území Českého ráje. Druhá, jižní varianta využívá rychlostní komunikaci z Liberce do Mnichova Hradiště a odtud se odklání na Jičín. "Jižní trasa je zhruba o 12 kilometrů delší, a proto bychom ji museli zkvalitnit, aby jí řidiči dali přednost před starou severní trasou, na kterou jsou zvyklí," poznamenal Suchomel.
Podle místopředsedy parlamentního výboru pro životní prostředí Františka Pelce má z technických důvodů větší šanci na prosazení severní varianta, se kterou počítá i připravovaný územní plán Libereckého kraje. Ten by měl být schválený již letos na podzim. Právě proti této variantě, se zvedla vlna protestu. Protestní petici podepsalo již 1500 občanů. Lidé se obávají, že rozšířením současné dvouproudé silnice na čtyřproudou dojde k devastaci Českého ráje a zhoršení životního prostředí.
Podle Suchomela si Krajský úřad uvědomuje závažnosti problému. Proto ministrům pro místní rozvoj, dopravy a životního prostředí doporučil zabezpečit srovnatelné vyhodnocení severní i jižní varianty. Hodnocení by mělo obě varianty porovnat po stránce ekonomické náročnosti a vlivů na regionální rozvoj i z pohledu dopadů do životního prostředí se zřetelem na to, že Český ráj usiluje o zápis na seznam památek UNESCO.
reklama