Probíhá EIA na koncepci dopravních sítí
Cílem scopingu je prodiskutovat s jednotlivými účastníky projednávání jejich požadavky na dokumentaci i vlastní podobu posuzovaného materiálu ještě před vypracováním dokumentace o vlivu navrhované koncepce na životní prostředí.
Koncepci rozvoje dopravních sítí předkládá k veřejnému projednání a posléze ke schválení vládě Ministerstvo dopravy a spojů (MDS). Jedná se o první koncepční materiál v oblasti dopravy, při jehož přijímání nebude porušen zákon a dojde k posouzení vlivů koncepce na životní prostředí podle zákona č. 244/1992 Sb. MDS předložilo materiál v jedné variantě se třemi různými rychlostmi realizace navrhovaných investičních projektů.
Do roku 2010 by mělo podle varianty MDS dojít k dalšímu posílení vlivu silniční dopravy oproti dopravě železniční. Do roku 2000 by mělo dojít k navyšování prostředků ze státního rozpočtu, věnovaných na rozvoj silniční infrastruktury o 10% ročně, v letech 2001-2005 o 15% ročně, v období 2006-2010 pak o 10% ročně. Navíc je doporučováno další navýšení finančních prostředků z mimorozpočtových zdrojů (zejména zahraniční půjčky) o 34 miliard Kč. V železniční dopravě má docházet k meziročnímu nárůstu prostředků ze státního rozpočtu o 10%. Dodatečné navýšení na urychlení výstavby koridorů má činit 35 miliard Kč.
Ministerstvo dopravy se domnívá, že ekonomický růst bude v následujících letech činit minimálně 5% ročně. Z toho také vychází jeho návrh. Oficiální statistika ČSÚ však, např. pro letošní rok počítá s růstem pouze ve výši 1%.
Návrh neobsahuje žádné nástroje ke snižování růstu individuálního automobilismu. Naopak počítá s jeho dalším zvyšováním. Za hlavní prioritu považuje ministerstvo dopravy budování sítě dálnic a rychlostních silnic. Návrh opět obsahuje plán na výstavbu dálnice D3 z Prahy do Českých Budějovic, přestože byla tato stavba v minulém roce vládou oficiálně zamítnuta. V železniční dopravě se jakékoli investiční záměry omezují v podstatě pouze na výstavbu rychlostních koridorů. Ve vodní dopravě se počítá se splavněním Labe do Pardubic, splavněním Moravy po Hodonín a Odry po Ostravu. Výstavba kanálu Dunaj-Odra-Labe by do roku 2010 neměla být aktuální.
V reakci na materiál MDS předložily nevládní organizace (Hnutí DUHA, Český a Slovenský dopravní klub, Děti Země) k posouzení alternativní variantu rozvoje dopravních sítí, která počítá s železnicí jako páteří dopravního systému. Návrh mj. předpokládá do roku 2010 dostavbu více než 170 km železničních tratí a rozsáhlou modernizaci dalších úseků. V silniční dopravě návrh neobsahuje výstavbu celé řady plánovaných dálnic (mj. D3, D8, R6, R35). Návrh koncepce by měl být podle záměrů ministerstva dopravy projednán ještě do voleb.
Nejrychlejší varianta výstavby dálnic a rychlostních silnic, jak ji navrhuje Ministerstvo dopravy a spojů.
reklama