Prodejci aut chtějí zablokovat Obamovu snahu snížit spotřebu paliv
Obamovo opatření má zlepšit stav životního prostředí, ale především snížit závislost na zahraničních zdrojích paliva. Nejhlasitěji se tradičně změnám brání menší výrobci a prodejci, kteří tvrdí, že příliš ostře nastavený limit bude stát za neúměrným zvyšováním cen, půjde na úkor bezpečnosti vozidel a omezí výběr nakupujících. Majitelé autosalonů se teď s pomocí republikánů snaží zvrátit návrh nové úsporné agendy prezidenta Obamy, který byl schválen v červnu tohoto roku a v platnost má vejít v následujících týdnech.
Podle prodejců je patrné, že vláda využila svých „politických svalů“ a dohodla se s výrobci a nyní utlačuje prodejce i spotřebitele. Pravdou je, že většina velkých národních automobilek, například General Motors nebo Chrysler, návrh podporuje už proto, že Obamovým vstřícným dotačním krokům vděčí za zachování své existence v době ekonomické krize, a tak jsou v boji za pozastavení či snížení limitu spotřeby paliva prodejci aut téměř osamoceni.
„Je to příliš velký skok a celý ten proces je třeba zpomalit, aby se ukázalo, co z návrhu funguje a co ne,“ hodnotí omezující návrh Dave Westcott, majitel dvou autosalonů v Kalifornii. „Rádi bychom, aby veřejnost sama poukázala na to, co vlastně chce.“
Průměrná cena vozidla, které splňuje nově nastavené parametry, narůstá prý až o 950 dolarů, což prý může být pro některé spotřebitele podstatný rozdíl. Oporu nalezli prodejci aut u republikánů, kteří chtějí pomocí dodatku odstranit vliv federální regulační komise i kilometrické palivové standardy. Jsou to právě majitelé autosalonů, kteří štědře podporují volební kampaň republikánů.
Oproti tomu se skupiny environmentálních aktivistů snaží přesvědčit Národní svaz prodejců automobilů, že řada výrobců přece produkuje dostatečně efektivní vozidla, která jsou rovněž oblíbená mezi řidiči.
Podle prodejců Obamův návrh tíhne k protěžování hybridních aut a elektromobilů. Jak ale prodejci upozorňují, tyto technologie průměrného spotřebitele zatím příliš neoslovily. Hybridy se na americkém trhu podílejí 3 %, elektromobilů je z celkových 9,4 milionů aut prodaných do letošního září jen 0,12 procenta.
Článek byl uveřejněn 2. 11. 2011 na serveru PlanetArk pod názvem „U.S. Auto Dealers Fight Obama Fuel Rules“.
reklama