Prodeje fairtrade kakaa v ČR loni vzrostly o 60 procent
Fairtrade neboli férový trh je způsob obchodu, který zaručuje pěstitelům a řemeslníkům z méně vyspělých zemí spravedlivé podmínky. Mají jistotu, že své výrobky neprodají za cenu pod výrobními náklady. Zakázána je také dětská práce a podmínkou je šetrnost k životnímu prostředí. Fairtradový příplatek, který pěstitelé dostávají nad rámec výkupní ceny, slouží k rozvoji vzdělávání, zdravotní péče nebo investicím do farem na základě demokratického rozhodování v komunitách. Loni příplatek vzrostl meziročně o 38 procent.
Systém společnosti Fairtrade je po celém světě postavený na spolupráci s pěstiteli z tzv. globálního Jihu, tedy převážně rozvojových zemí v Africe, Jižní Americe nebo Asii. Podle výkonného ředitele české pobočky Lubomíra Kadaněho společnost funguje na principu obchodního partnerství založeného na respektu a spolupráci s pěstiteli. Systém společnosti má za cíl umožnit 1,9 milionu pěstitelů kávy, kakaa nebo třeba cukrové třtiny z celého světa získat odpovídající odměnu za své produkty na trhu, který je z velké části ovládaný nadnárodními společnostmi.
Produkty s certifikací Fairtrade se prodávají v maloobchodních řetězcích, na čerpacích stanicích nebo například v sítích kaváren. Podle vedoucí obchodu společnosti Gabriely Kozlové je "vlajkovou lodí" fairtrade káva. Více než 1326 tun prodané kávy podle společnosti odpovídá zhruba 946 tunám běžné pražené zrnkové kávy. Podle Českého statistického úřadu (ČSÚ) loni každý Čech průměrně spotřeboval 2,4 kilogramu kávy, podíl fairtradové kávy tak činil 3,4 procenta spotřeby.
Více než 4245 tun fairtrade kakaa se v obchodech prodalo hlavně ve formě čokolády, cukrovinek, zmrzlin nebo snídaňových cereálií. O 104 procent meziročně vzrostly také prodeje třtinového cukru, kterého se spotřebovalo 151 tun.
Od roku 2020 jsou na českém trhu také fairtrade banány a květiny. Řezaných květin se prodalo přes 3,18 milionu kusů. "V ČR to znamená proti loňskému roku 377procentní nárůst," uvedla Kožlová. Prodeje banánů vzrostly meziročně o 37 procent na 695 tun prodaných na českém a slovenském trhu dohromady.
Společnost Median pro českou pobočku organizace letos v dubnu zpracovala průzkum, který se ptal hlavně na znalost certifikátu Fairtrade. Podle výsledků má povědomí o značce 66 procent českých spotřebitelů a 38 procent lidí uvedlo, že ví přesně, o co jde.
reklama