Protne dálnice České středohoří
Dálnice D8, budovaná jako spojení z Prahy do Drážďan, by měla být dokončena zhruba do roku 2010. Na české straně je v současnosti z celé 92 kilometrů dlouhé trasy průjezdných nebo rozestavěných 55 km. Výjimku ze zákona o ochraně přírody a krajiny (114/1992 Sb.) nedostal patnáctikilometrový úsek Lovosice - Řehlovice, do kterého již byla investována 1 miliarda korun. "Žadatel o udělení výjimky nebyl ani schopen vyvrátit, že dálniční spojení mezi Prahou a Berlínem nelze realizovat bez průchodu Chráněnou krajinnou oblastí České středohoří," uvedl Petr Roth z odboru ochrany přírody MŽP, který o výjimce rozhodoval.
Jsou za rozhodnutím MŽP zákulisní pikle?
K rozhodnutí o neudělení výjimky vedl MŽP zejména fakt, že neshledalo, v případě D8 převahu veřejného zájmu nad zájmy ochrany přírody. Proti tomuto rozhodnutí se odvolal hlavní investor - Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). "Dělá to na nás dojem, že od této chvíle budou bojkotovat (úředníci MŽP - pozn. redakce) všechno a v této zemi se už nic nebude stavět. Navíc v tom vidím jakýsi podvod. Za tím rozhodnutím se určitě skrývají nějaké zákulisní věci," uvedl šéf ŘSD Jaroslav Čipera "Pokud ministerstvo nezmění své rozhodnutí, ztratí budovaná dálnice D8 smysl. Česká republika přijde o půjčky na rozvoj dálniční sítě od Evropské investiční banky (EIB) a dalších zahraničních peněžních ústavů. Úvěry jsou přísně vázány na zcela konkrétní projekty. Ty nelze měnit. Jestliže se tento zdroj peněz přeruší, přestanou se v ČR stavět dálnice."
Na Ústí anebo na Chomutov
Rozhodnutí MŽP naopak přivítaly Děti Země, které připravily alternativní trasu k dálnici D8. Navrhují čtyřproudou rychlostní komunikaci R28 přes Louny a Most, která by se vyhnula kontroverzním oblastem. "Naše varianta předpokládá, že se většinou bude jezdit po stávajících komunikacích, které by se rozšířily a na několika málo místech dostavěly," řekl EkoListu vedoucí sekce "Za ekologicky čistou dopravu" RNDr. Miroslav Patrik. Podporu této trase vyslovili i mostečtí zastupitelé, kteří požadují, aby rychlostní silnice R28 byla zahrnuta mezi veřejně prospěšné stavby. Tato trasa však nenavazuje na plánovanou dálnici v Německu. U našich sousedů bylo vyhlášeno referendum a na jeho základě vznikl návrh trasy, z nějž Němci nemohou ustoupit. "Dálnice D8 je projektována jako součást mezinárodního koridoru, který má spojovat Evropu od Skandinávie až po Balkán. Takové spojení musí podle předpisů zajišťovat dálnice, ne rychlostní komunikace," upozorňuje ředitel odboru pozemních komunikací na ministerstvu dopravy Pavel Kilian. Stavba by se tak podle něj prodražila nejméně o 20 miliónů korun, protože by se musela budovat zcela nová dálnice. Miroslav Patrik naopak tvrdí, že návrh Dětí Země návaznost má. "Naše trasa vede přes hraniční přechod Mníšek do Německa a dále po již vystavěných trasách, kdežto dálnice D8 má návaznost jen na papíře."
Když jedete na pětku, auto prý nesmrdí
Dalším z argumentů proti ekologům je podle Kiliana fakt, že by jimi navrhovaná trasa neulehčila oblasti kolem Ústí nad Labem. "Auta by tam jezdila pořád. Kdyby tam vedla dálnice, mohla by auta jezdit na pátý rychlostní stupeň, a zplodiny by tak byly mnohem nižší, než kdyby všichni jezdili po dvouproudé komunikaci, kde se musí neustále řadit. Tento názor sdílí i stínový ministr dopravy Martin Říman (ODS). "Dálnice jsou vlastně ekologickou stavbou," řekl nám k tomu. "Motory při jízdě po nich pracují v optimálním režimu, a tudíž vypouštějí méně zplodin."
Až přijde dálnice, nebudeme nezaměstnaní
Velké diskuse vzbudilo rozhodnutí MŽP v obcích a městech, jimiž má dálnice procházet. Ústecké zastupitelstvo se dokonce společně s Okresní hospodářskou komorou rozhodlo ustavit krizový štáb na podporu dobudování dálnice D8 podle již schválené trasy. "Budu i nadále podporovat, aby výstavba dálnice D8 pokračovala dále podle původního návrhu trasy a v příštích letech navázala na dálnici našich německých sousedů. Mandát k tomuto úsilí mi dává podpora veřejnosti, zastupitelstvo i představitelé průmyslu a obcí," řekl EkoListu primátor Ústí nad Labem Ladislav Hruška (ODS). "Před volbami se žádné diskuse o dálnici nevedly, a proto si myslím, že současné zastupitelstvo by nemělo tvrdit, že má k jejímu budování mandát voličů," říká ovšem ing. Marián Páleník z organizace Přátelé přírody. Představitelé měst, jež mají ležet na plánované trase, si od dálnice slibují také vyřešení nezaměstnanosti. "Toto tvrzení není opodstatněné," tvrdí ing. Páleník. "Přes jiná města dálnice nevede a s nezaměstnaností se nepotýkají. Myslím si, že o dálnici bojují především lidé, kteří nakoupili pozemky v okolí dálnice a očekávají, že se jim jejich investice vrátí." Miroslav Patrik k tomu podotkl: "Tento argument je trochu sobecký. Většina měst na severu Čech trpí nezaměstnaností a největší je na Mostecku, přes které vede námi navrhovaná trasa."
O budoucnosti dálnice by měl v únoru rozhodnout ministr životního prostředí Miloš Kužvart (ČSSD). V případě, že schválí neudělení výjimky, zůstane k prosazení dálnice už jen soudní cesta.
reklama