První autobus na vodík se předvedl v Madridu
Pro Loyolu de Palacio, viceprezidentku Evropské komise a komisařku pro dopravu a energii, která slavnostní předvedení autobusu uvedla, je projekt CUTE součástí evropské strategie redukování emisí a snižování její energetické závislosti. "Autobus je nejviditelnější část projektu, zejména pro evropské občany, ale naše snahy se soustředí na všechny aplikace vodíkového hospodářství, zvláště na výrobu a infrastrukturu na doplňování vodíku. Budeme například schopni dodat vůbec první síť stanic na doplňování vodíku na světě před koncem tohoto roku," vysvětlila Loyola de Palacio.
Cílem projektu je pravidelný provoz 27 autobusů na pohon palivovými články po dobu dvou let v devíti centrech evropských měst. Více měst má postihnout různé podmínky provozu v různých koutech Evropy. Dále jsou to návrhy, postavení a provoz infrastruktury nutné pro výrobu vodíku a čerpacích stanic.
Rozpočet projektu činí 52 milionů eur, Unie přispívá částkou 18,5 milionu. Projekt bude trvat přes 4 a půl roku, nyní je v sedmnáctém měsíci. Během letošního roku by měly být dokončeny všechny čerpací stanice a autobusy by měly být dovezeny do měst. Mezi městy, která jsou do projektu zapojena jsou Madrid, Londýn, Porto, Lucemburk, Hamburk, Barcelona, Stuttgart, Stockholm a Amsterdam, ve spojení s konsorciem Daimler Chrysler.
Projekt CUTE bude demonstrovat dopravní systém bez emisí a s nízkou hladinou hluku. Také má sloužit k posílení konkurenceschopnosti evropského průmyslu ve strategicky důležité oblasti výroby vodíku a technologie palivových článků. Důležité je rovněž snížení emisí skleníkových plynů, s nímiž má většina zemí EU v současné době problémy. Projekt také dokazuje evropskému společenství blízkost takové inovativní technologie každodenním věcem jako jsou lokální kvalita ovzduší, lidské zdraví a ochrana prostředí.
Z projektu pak bude k dispozici soubor nových poznatků ohledně bezpečnosti, určení standardů a způsobů výroby autobusů a výměna zkušeností o jejich provozu.
Zúčastněná města provedou nakonec ekologickou, technickou a ekonomickou analýzu celého cyklu a srovnání s běžnými alternativami. Nezbytná bude kvantifikace snížení množství CO2 na evropské úrovni díky vodíkovým autobusům a tím jejich přispění ke splnění závazků Kjótského protokolu.
Projekt CUTE má dva sesterské projekty v Reykjavíku na Islandu a v australském Perthu, a zájem o něj projevily i USA a Japonsko.
reklama