Rakousko neuspělo se snahou omezit tranzity přes své území
Zatímco z prvních statistik Rakouska se zdálo, že práh tzv. klauzule 108 % (podrobněji viz níže) byl vloni překročen, podle názoru Evropské komise jde o omyl. Komise proto rozdělí mezi členské státy všechny zbývající ekobody pro rok 2003.
Podle Protokolu číslo 9 rakouského Aktu o přistoupení se tranzitní přeprava vozidel s nákladem vážícím víc než 7,5 tuny řídí systémem ekobodů, zavedeným v této zemi v roce 1993. Ekobody jsou rozdělovány Evropskou komisí mezi členské státy, a ty je pak přidělí svým dopravcům. Protokol říká, že pokud celkový počet tranzitních cest je vyšší než 108 procent počtu v referenčním roce 1991, pak musí být počet ekobodů v následujícím roce zredukován.
Rakouské úřady Evropské komisi odeslaly statistiky, z nichž se zdálo, že práh 108 procent byl v roce 2002 překročen. Podle nich projelo Rakouskem loni 1 718 622 těžkých kamionů, tedy 115,27 % počtu v roce 91. Komise a členové "Výboru pro ekobody" se s tím však nespokojili a prozkoumali statistiky stejnou metodou jako v roce 2001 a 2002.
Podle Evropské komise se ukázalo, že statistiky shromážděné Rakouskem nebyly skutečné tranzity provedené dopravci, ale tranzitní deklarace ke vstupu na rakouské území, navíc často špatně vyplněné. Z analýzy statistik je prý zřejmé, že víc než 9 % deklarovaných tranzitů se vůbec neuskutečnilo. Zahrnuje to například kamióny přepravované vlakem poté, co vstoupily do Rakouska (tzv. "rollende Landstrasse" neboli "rolling higway"), nebo kamióny, které opustily Rakousko na stejném hraničním přechodu, přes který přijely. Dále má jít o cesty, pro něž neexistuje záznam o odjezdu.
Počet ekobodů, nutných na jednu cestu, závisí na emisích oxidů dusíku daného vozidla. Vozidla zaregistrovaná do roku 1990 potřebují na průjezd většinou 16 bodů, zatímco vozidla registrovaná po roce 1993 a mladší potřebují 8 či méně bodů. Za známku na 16 bodů dá přepravce 25,40 euro, méně než 16 bodů stojí 12,70 euro.
"Systém ekobodů byl pouze zástěrka, aby Rakušané nebyli tak nervózní z potenciálních špatných důsledků vstupu do EU," domnívá se Ulla Rasmussen, rakouský člen předsednictva T&E - Evropské federace pro dopravu a životní prostředí. "Je čas hledat skutečná řešení problémů se stoupající dopravou, nejen tranzitní. To znamená celoevropsky rozšířené poplatky za ujeté kilometry jako ve Švýcarsku, s tím, že utržené peníze se použijí na financování alternativních způsobů dopravy."
Podle přístupové dohody má systém ekobodů platit do konce roku 2003, ale Rakušané usilují o jeho prodloužení. Dopravci sdružení v Mezinárodní unii pro silniční dopravu (IRU) však považují rakouský systém za diskriminující, protože je v rozporu s duchem svobodného trhu. "Rakousko bojuje za prodloužení systému ekobodů, ale naším cílem je vytvořit harmonizovaný regulační rámec pro silniční dopravu EU, který nebere v úvahu jen lokální zájmy, a je v souladu s podmínkami volného pohybu zboží a dalšími mezinárodními smlouvami," prohlásil Herman Grewer, předseda Rady pro dopravu zboží IRU.
reklama