Reuters: Biopaliva nové generace nejdříve v roce 2010
![]() |
|
Sláma je jednou z možných surovin pro výrobu paliv druhé generace.
|
|
Foto: Walter J. Pilsak/Wikipedia Common |
Právě Německo je jednou z prvních evropských zemí, kde byly postaveny zkušební závody na výrobu biopaliv druhé generace. Ta lze získat z biomasy různého původu, ze dřeva, slámy, sena i rostlinného odpadu. Na rozdíl od současných biopaliv (tzv. biopaliv první generace), která jsou vyráběna z potravinářských plodin, zejména obilí, řepkového a palmového oleje.
Shodou okolností schválil 18. června německý parlament vládní návrh na snížení povinné úrovně biopaliv přimíchávaných do fosilních paliv z původně zamýšlených 6,25 procenta na 5,25 procenta. Německý biopalivový průmysl je přitom v současnosti jedním z největších v Evropě a snižování povinných kvót pro míchání se mu nelíbí.
Podle Muellera by se ale Německo při zvyšování podílu biosložek v palivech rádo soustředilo právě na vývoj výroby paliv nové generace.
Giovanni Federigo De Santi, ředitel Energetického ústavu ve Společném výzkumném centru Evropské unie (European Union Commission's Joint Research Centre) upozorňuje, že nová biopaliva pravděpodobně nebudou rozšířena stejně rychle, jako tomu bylo před lety s těmi stávajícími. Důvod vidí především v jejich složitější výrobě. I když oceňuje snahu o rozvoj nové technologie, která nekonkuruje produkci potravin a krmiv, levnější a dostupnější biopaliva první generace podle něj budou hrát hlavní roli i po dalších deset let.
Jos Delbeke z generálního ředitelství Evropské komise pro životní prostředí (Directorate-General Environment) dodává, že i biopaliva druhé generace budou spíše používána ve směsi s fosilními palivy než samostatně ve speciálně upravených vozech na biopaliva.
Podle článku Michaela Hogana New generation biofuels seen in 2010 at earliest ze dne 29. 6. 2009.
reklama
Online diskuse
biopaliva II generace - 8. 7. 2009 - Jiří SvobodaMyslím, že zvláštní je to, že je to nesmyslné činění a přesto se to podařilo prosadit do praxe. Pokud při výrobě náhrady třeba nafty spotřebuji více nafty, než výsledný produkt nahradí, činím evidentní nesmysl. Stejně tak je to často nesmysl, pokud je negativní bilance energie či pozitivní bilance CO2. Ale jasně, jsou energetické nosiče pro zvláštní účely, do kterých je třeba nacpat mnohem více energie než samy nesou. To však není případ automobilových biopaliv. Biomasu přece můžeme přímo spalovat v místě produkce, ušetřit zemní plyn a na ten jezdit. Tady je bilance mnohem, mnohem pozitivnější. |