Reuters: Evropská unie doporučuje daňově zvýhodnit auta s čistším dieselovým pohonem
Evropská unie doporučuje daňové zvýhodnění pro auta s dieselovým pohonem, která produkují maximálně 5 miligramů drobných částeček na kilometr. To znamená osmdesátiprocentní redukci stávajícího emisního limitu, který je 25 miligramů.
Opatření by mělo zavést přísnější požadavky na ochranu životního prostředí, aniž by se však zároveň příliš poškozovaly zájmy evropského průmyslu, který musí čelit tvrdé konkurenci méně regulovaných japonských, korejských a amerických výrobců.
Některé státy EU, například Německo, Nizozemsko, Rakousko a Švédsko, již naznačily, že jsou nakloněny zavedení daňového zvýhodnění pro „čistší“ auta, aby se snížilo zdravotní riziko způsobené drobnými částečkami.
Očekává se, že Evropská komise navrhne letos redukci emisního limitu pro drobné částečky na 5 miligramů na kilometr. Nový limit však bude vyžadovat nákladné filtry a zřejmě nevstoupí do roku 2010 v platnost.
Verheugen je také pověřen vytvořením plánu pro revizi Lisabonské strategie. (Lisabonská strategie je závazkem dosáhnout hospodářské, sociální a ekologické obnovy v zemích EU. Týká se téměř všech hospodářských, sociálních a ekologických aktivit Unie - pozn.aut.). Prohlásil, že navrhne nový evropský zákon jen v případě, že budou přijata striktní pravidla pro „test konkurenceschopnosti“, který by měl prokázat, že normy nepoškozují ekonomiku bloku států EU. Dále oznámil, že návrh revize Lisabonské strategie přednese 2. února.
Podle článku Lisy Juccové na PlanetArk ze dne 14. 1. 2005
reklama