Reuters: Globální oteplování ohrožuje projekt tibetské železnice
Pan-himálajský železniční projekt začal už v roce 1958, osm let po čínské invazi do Tibetu, a předpokládá se, že bude dokončen koncem tohoto roku. Železnice má vést z Xiningu v provincii Qinghaj do hlavního města Tibetu Lhasy a má být dlouhá 2040 kilometrů.
"Pokud budou teploty stále stoupat jako v poledních desetiletích, bude to mít kolem roku 2050 vliv na bezpečný provoz na trase Qinghaj-Tibet," řekl Luo Jong, náměstek ředitele Národního klimatického centra Číny.
Zimní a letní teploty na tibetské náhorní plošině by mohly do roku 2050 vystoupat až o 3,4 stupňů Celsia, což by znamenalo, že běžně zmrzlá půda pod kolejemi by začala rozmrzat a měknout. Mnoho klimatologů považuje náhorní plošinu za indikátor oteplování v celé východní Asii.
Čína prohlašuje, že železniční spojení napomůže rozvoji a zlepšení životních podmínek v zaostalém regionu. Naopak aktivisté z Tibetu tvrdí, že hlavním účelem je urychlit tempo imigrace Číňanů do oblasti a oslabit tibetskou kulturu.
Luo Jong zveřejnil své varování minulou středu na sympóziu o klimatických změnách v Pekingu. Hlavní město Číny se tou dobou vařilo ve čtyřicetistupňových vedrech, v horké vlně, která zasáhla celou severní Čínu. Podle zpravodajství o životním prostředí agentury Reuters.
reklama